What is documented knowledge?

Author

Expert Group Research- Master of Information Technology Management

Abstract

Today, as information is growing, learning from the past, and knowing the mistakes of success, it is essential to survive and improve the performance of organizations. Organizations have to learn from their own experience and other organizations, and thus streaming information about science, knowledge and experience among people is one of the key to the success of today's organizations. In many productions, managerial and technical-professional experience, which is sometimes passed through lessons learned from failure and success, from chest to generation, is faced with challenges in knowledge extraction. The challenge of oblivion and the lack of complete transfer of knowledge leads to the need to document the experiences of organizations. In general, by documenting experiences, it is possible to increase knowledge and organizational learning, and by applying business-related experiences, organizational performance will also increase. The purpose of this educational text is to introduce the concept of experience and the method of writing valuable lessons that are described in more detail step by step.

Keywords


الهی، شعبان؛ بهاری فر، علی و صالحی، علی. (1383). طراحی ساختار نظام مستندسازی تجربیات سازمانی مدیران. فصلنامه مدرس علوم انسانی، 23-52.
جعفری مقدم، سعید. (1383). مستندسازی تجربیات مدیران (از دیدگاه مدیریت دانش). تهران: موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت.
جعفری مقدم، سعید. تفاوت مستندسازی با خاطره نویسی، چهار توصیه کلیدی. مدیریت دانش سازمانی.
روشن ضمیر، سعید. (1390). چالش‌ها و موانع استخراج دانش و مستندسازی تجارب خبرگان. همای دانش، 7: 7-10.
شامی زنجانی، مهدی و فرزانه، نرگس. (1391). داستان سرایی ساز و کار برجسته تسهیم دانش. تدبیر، 22-26.
صیف، محمدحسن؛ عالی نژاد، حمید و صالحی، مسلم. (1385). سیستم‌ها و آینده مدیریت دانش. تدبیر، 22-16.
ملایی نژاد، اعظم و امام جمعه، طیبه. (1389). مستندسازی، حیات بخشی به تجربه‌ها. مقاله‌های علمی- کاربردی. 9: 22-24.مومنی فراهانی، فرشید. (1391).
  http://www.pogc.ir/Portals/0/news3/910911-1.pdf. بازیابی در 1392، از http://www.pogc.ir:Portals/0/news3/ 910911-1.pdf
نظری، حمیدرضا. (1390). مستندسازی تجارب، رویکردی عملگرا در مدیریت دانش. همای دانش، 5:، 13-16.