شهرداری شیرازمدیریت شهری نوین2383-182031120151122Studying and Presenting Guidelines to Organize the Beggars in Shiraz Municipality Zonesبررسی و ارائهی راهکارهایی بهمنظور ساماندهی متکدیان مناطق شهرداری شهر شیراز11381684FAابراهیم خداشناسدانشجوی دکترای دانشگاه تهران، شهردار منطقه 3 شهرداری شیرازمحمدهادی رزمیکارشناسی ارشد شهرسازی کارشناس حوزه شهرداری منطقه تاریخی فرهنگیJournal Article20150923The phenomenon of beggary is a social and global problem. There is nearly no city in the world without beggars. You can see people of different ages with slovenly and dusty faces that beg along towns and cities every day. Their persistence in provoking our feelings is very disgusting that their innocence has been affected by this. These factors cause the individuals to take advantage of people's emotions using different methods achieve income without effort. According to available documents and researches, we can search bases of beggary through various factors in economy, society and culture. This study tried to examine the problem of begging and economic social effects on Shiraz. Using descriptive analysis and field observations in urban areas of Shiraz is use to analyze the problems and offer solutions to eliminate the harm in urban society. <br /> <strong> </strong><br /> پدیدهی تکدیگری، معضلی اجتماعی و جهانی و در عین حال هشداردهنده است. تقریباً هیچ شهری در دنیا نیست که متکدی نداشته باشد. همهی ما هر روز در معابر و خیابانها شاهد حضور افرادی در سنین مختلف هستیم که با ظاهری ژولیده و غبارآلود، به دستفروشی و تکدی گری و... مشغولند و سماجت آنها در تحریک احساسات ما، آنقدر آزاردهنده است که مظلومیتشان را تحتالاشعاع قرار می دهد. همین عوامل باعث میشود که افرادی با سوءاستفاده از احساسات مردم و با استفاده از روشهای مختلف بهمنظور درآمدزایی بدون تلاش، به این کار اقدام نمایند. با توجه به مستندات و پژوهشهای موجود، میتوان پایهی تکدیگری را در جوامع شهرنشین و بهخصوص مادرشهر شیراز، در عوامل مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و... جستجو کرد. تحقیق حاضر در پی بررسی معضل تکدی گری و اثرات اقتصادی و اجتماعی آن در شهر شیراز است که با استفاده از روش تحلیلیتوصیفی و مشاهدات میدانی در مناطق شهری شیراز، به بررسی و تحلیل معضل مذکور میپردازد و راهکارهایی را برای ریشهکنی آسیب یادشده در جامعه شهری ارائه میدهد.شهرداری شیرازمدیریت شهری نوین2383-182031120160220Informal settlement; Implications, Factsاسکان غیررسمی؛ پنداشتها، واقعیتها152981642FAیوسف رحمتیدانشآموختهی کارشناسیارشد جغرافیا و برنامهریزی شهری دانشگاه گیلانمشاور بازآفرینی شهری محلات هدف شهرداری منطقه دو شیرازمهرزاد توکلیانکارشناسی مهندسی کامپیوتر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیرازمعاون فنی سابق شهرداری منطقه دو، مدیر فعلی شهرداری الکترونیک شیرازنجمه چارهدانشآموختهی کارشناسیارشد جغرافیا و برنامهریزی اکوتوریسم، دانشگاه هرمزگانکارشناس فرهنگی و مدیر خانه محلهی شیخعلی چوپان، شهرداری منطقه دو شیرازJournal Article20151222With the focus on urban poverty, over the last few centuries, and in the midst of global industrialization, the problem of inequality of services and crowded housing has emerged as an unpleasant aspect of urban life as a form of informal settlements. From the very beginning of the phenomenon of informal settlements, sometimes called "marginalization", by the time of both economic and social conditions as well as the attitudes of the ruling, various approaches to solving this problem were put on the agenda. Each of these approaches had ghosts and weaknesses, and their use in practice had economic, physical, social and cultural consequences. One of the dimensions considered in this research is a negative value value that goes unreasonably into informal settlements and its inhabitants in social and cultural terms. The method of this research is descriptive-analytic. Firstly, exploratory studies have been conducted as documentary libraries. The main part of the research, using internal and external documents and internal papers, has analyzed and theoretical explanation of the research problem, and discusses the evolution of the problem of informal settlement of Ignoring to empowerment and then the kind of behavior and thought that exists in relation to these settlements and communities in it. According to the results of this study, the infantile disability of the capitalist system is an informal settlement, which has shown its physical form for many years in the world, especially in countries of the world. Some, by and large, attribute informal settlements to the natural process of urbanization. Some people, under the influence of some paradigms, see it as a transitory state of development in order to cover the created problems, so that the dignity and dignity of the inhabitants of these neighborhoods are ignored or neglected and they use any means in this way. Misunderstandings or inadvertent mistakes in this field, the use of the word marginalization in scientific assemblies (and other labels that are most commonly used in the popular language). It has a negative value for the dignified residents of these neighborhoods and leaves the hands of city planners and planners for many acts of physical, psychological and social violence against informal communities; therefore, the need for reviewers and reviewers of researchers, officials and city managers in their perceptions of Informal gatherings and a careful look, along with realism, are essential.با تمرکز فقر در شهرها، در طول چند قرن اخیر و بهموازات صنعتیشدن جهان، مشکل نابرابری خدماترسانی و مسکن پرازدحام بهمثابهی جنبهای نامطلوب از زندگی شهری بهشکل کالبدی و باعنوان سکونتگاههای غیررسمی نمایان شد. از همان ابتدای ظهور پدیدهی اسکان غیررسمی که گاه بهغلط، «حاشیه نشینی» نیز خوانده میشود، بهفراخور زمان و بنابه شرایط اقتصادی و اجتماعی و نیز نگرشهای حاکم، رویکردهای مختلفی برای حل این مشکل در دستور کار قرار گرفت. هریک از این رویکردها، نقاطقوت و ضعفی داشتند و بهکارگیری آنها در عمل پیامدهای اقتصادی، کالبدی، اجتماعی و فرهنگی داشت. یکی از ابعادی که در این تحقیق مدنظر است، بار ارزشی منفی است که به ناحق، به سکونتگاههای غیررسمی و ساکنان آن در بعد اجتماعی و فرهنگی وارد میشود. روش این پژوهش از نوع توصیفی_تحلیلی است که ابتدا مطالعات اکتشافی بهصورت کتابخانهای-اسنادی انجام شده و بخش عمدهی پژوهش با استفاده از اسناد و مقالات داخلی و خارجی به تجزیه و تحلیل و تبیین تئوریک مسئله تحقیق پرداخته است و دربارهی سیر تحول حل مسئله اسکان غیررسمی از چشمپوشی تا توانمندسازی و سپس نوع رفتار و پندارهای موجود دررابطهبا این سکونتگاهها و اجتماعات ساکن در آن بحث شده است. بنابر نتایج این تحقیق، نوزاد معلول نظام سرمایهداری، اسکان غیررسمی است که شکل کالبدی خود را سالهاست در اقصینقاط جهان و بهخصوص کشورهای جهانسوم نشان داده است. برخی بهاشتباه، اسکان غیررسمی را به روند طبیعی رشد شهرنشینی نسبت میدهند. عدهای نیز تحتتأثیر برخی پارادیمها آن را حالتی گذرا در روند توسعه نشان میدهند تا سرپوشی بر معضلات ایجاد شده قرار دهند؛ بهطوریکه کرامت و عزت ساکنین این محلات را نادیده یا کماهمیت انگاشته و در این راه از هر ابزاری استفاده میکنند. از اشتباهاتی سهوی یا عمدی در این زمینه، بهکاربردن واژه حاشیهنشین در مجامع علمی (و سایر برچسبهای دیگر که بیشتر در زبان عامه استفاده میشود) است.آن واژه بار ارزشی منفی برای ساکنین شرافتمند این محلات دارد و دست مدیران و مسؤلان و برنامهریزان شهری را برای بسیاری اقدامات خشونتبار فیزیکی و روانی و اجتماعی علیه اجتماعات غیررسمی، باز میگذارد؛ بنابراین لزوم بازنگری و تجدیدنظر محققان، مسؤلان و مدیران شهری در پنداشتهایشان دربارهی اجتماعات غیررسمی و نگاهی موشکافانه که همراه با واقعبینی باشد، ضروری مینماید.شهرداری شیرازمدیریت شهری نوین2383-182031120160220The Methods of Achieving Sustainable Urban Development and Transportationروشهای دستیابی به توسعه و حمل و نقل پایدار شهری314482428FAمحسن حدیقه جوانیکارشناسی ارشد مهندسی عمران - برنامهریزی حملونقلجانشین مدیر مرکز کنترل ترافیک شهرداری شیرازJournal Article20151222In the course of urbanization and urban development, transportation section has simultaneously the key role of both impressed and impressive to the development process. The formation of new cities has been profoundly affected by different transportation systems like road and rail ways and on the other hand, texture of cities with use of transportation systems in cities and success in carrying out their duties. In recent years, such as high consumption of energy increasing and complicated challenges of latest increase air and sound pollution, lack of planning, waste of time and reduce transportation safety in the city, caused the concept of sustainable transportation, into vision in whole world. Therefore, this article is the concept of sustainability from economic, social and environmental checks three perspectives and define the basic concepts, indices for this evaluation. In the following, the most important factors in achieving the implementation of sustainable urban transport will be discussed.در جریان گسترش شهرنشینی و توسعهی شهری، بخش حمل ونقل به طور همزمان دو نقش مهم و کلیدیِ تأثیرگذاری و تأثیرپذیری را بر روند توسعه به عهده داشته است. شکل گیری فرم شهرهای جدید به طور عمده تحت تأثیر طرق حمل ونقل جاده ای و ریلی بوده و از سوی دیگر، بافت و قالب شهرها با بهکارگیری سامانه های حمل ونقل شهری و میزان توفیق آنها در انجام وظایف خود، گره خورده است. در سالیان اخیر، افزایش و پیچیده ترشدن چالش هایی نظیر مصرف زیاد انرژی، افزایش آلودگی هوا و آلودگی های صوتی، ضعف در برنامه ریزی، اتلاف وقت و کاهش ایمنی در حمل ونقل شهری، سبب گردیده است که مفهوم حمل ونقل پایدار، تبدیل به چشم انداز این بخش (منظور از بخش، بخش حمل و نقل اشاره شده در سطر اول است)در اکثر کشورهای دنیا گردد. به این منظور، این مقاله مفهوم پایداری را از سه دیدگاه اقتصادی و اجتماعی و زیست محیطی بررسی میکند و ضمن تعریف مفاهیم اولیه، شاخص هایی را برای ارزیابی آن معرفی می نماید. در ادامه، به بررسی مهمترین عوامل و فاکتورهای اجرایی در تحقق حمل و نقل پایدار شهری پرداخته میشود.شهرداری شیرازمدیریت شهری نوین2383-182031120160220Presentation of a Tourism Planning Model Based on a Spatial Hierarchy Patternارائهی مدل برنامهریزی گردشگری برمبنای الگوی سلسله مراتب فضایی (نمونهی موردی: استان فارس)457482514FAسجاد احمدیکارشناسی ارشد جغـرافیا و برنامه ریزی شـهری، دانشـگاه تهران کارشـناس طرح تفصیلی شهرداری شیرازامین نجاتی فرددانشآموختهی کارشناسی مهندسی نقشهبرداری، دانشگاه کرمانکارشناس معاونت فنی و عمرانی شهرداری شیرازمصطفی دهقاندانشآموختهی کارشناسیارشد اکوتوریسم، دانشگاه هرمزگانJournal Article20151222The optimal utilization of available opportunities in tourism industry, like any other activity requires planning and this important issue is achieved by accurate and thorough understanding of the planning of tourism and related services which rely on scientific analysis techniques. Therefore, this study aims to provide a tourism planning model based on spatial hierarchical spatial levels (provinces of the country, the towns of Fars province, and zones of Fars province). First, due to the objective of the study the criteria of tourism planning were prepared by studying the library references. Following that, the relevant criteria were weighted by the Fuller hierarchical model. Next, by the TOPSIS model the similarity coefficient values (ci*) were calculated for each of the levels. After normalizing results, the results of higher levels were multiplied to lower levels respectively and finally, the ultimate result that contains the values of the zones of Fars province is ranked. The findings indicate that Shiraz zone and the nearby areas to the center of province with regard to the attractions and present potentials in terms of tourism planning has been ranked as first position and the Southern part of the province in terms of development has been ranked as the last.بهرهبرداری بهینه از فرصتهای موجود در گردشگری، مانند هر فعالیت دیگری، مستلزم برنامهریزی است و انجام این مهم نیز به شناخت کامل و دقیق موضوع برنامهریزی، یعنی جاذبههای گردشگری و خدمات وابسته است که این خود بر تکنیکهای تحلیل علمی متکی است. ازاینرو، در این پژوهش برآنیم تا الگوی برنامهریزی گردشگری مبتنیبر سلسلهمراتب فضایی را که شامل سطوح فضایی (استانهای کشور و شهرستانهای استان فارس و بخشهای استان فارس) است، ارائه کنیم. برای دستیابی به این هدف، در ابتدا معیارهای برنامهریزی گردشگری از طریق روش کتابخانهای بهدست آمده است. سپس، معیارهای مربوطه با مدل سلسلهمراتبی فولر وزندهی شده است. در مرحلهی بعد، با مدل تاپسیس، مقادیر ضریب شباهت (c<sub>i</sub>*) برای هریک از سطوح محاسبه بهدست آمده و پس از نرمالسازی نتایج، نتایج سطوح بالاتر، بهترتیب در سطوح پایینتر ضرب شده است و درنهایت، نتیجهی نهایی که شامل مقادیر بخشهای استان فارس است، پس از نرمالسازی، رتبهبندی شده است. یافتههای پژوهش بیانگر این مطلب است که بخش شیراز و نواحی نزدیک مرکز استان، باتوجهبه وجود جاذبهها و پتانسیلهای موجود، ازنظر توسعه برنامهریزی گردشگری، رتبههای نخست را دارند و بخشهای جنوبی استان فارس، ازنظر توسعه در رتبههای آخر قرار گرفتهاند.شهرداری شیرازمدیریت شهری نوین2383-182031120160220municipalities, municipal law, the Parliament, the City Council, the organization, duties and election of Islamic Councils.بررسی و تحلیل قانون شهرداریهای کشور (تلخیص با رویکرد قابلیت اجرایی از دیدگاه مجریان)759382516FAحجتالله حاجیرضاییکارشـناس مسـئول امـور پیـگیری مـدیریت امـوراداری کارشناسی ارشد مدیریت مالی شهرداری شیرازاسـماعیل اکبریرئیس اداره کارگزینی شهرداری شیراز کارشناسی ارشد برنامه ریزی شهریفرهـاد محمدپورمدیر مطالعات اقتصادی و برنامه ریزی معاونت اقتصادی و سرمایه گذاری شهرداری شیراز کارشناسی ارشد مدیریت صنعتیJournal Article20151222The attractions that could absorb urban population is not the existence of a city, but large part of it is to provide urban facilities. In non-industrial societies, the origin and producer of facilities are not canonized and various authorities, that do not lead to a legal power and not necessarily the focus to the presentation of the possibility of action the quality of services a disproportionate impact on, which in turn and management of these's .The clause is a list of approved non-governmental organizations and public institutions listed 19.04.1373, municipalities and non-governmental organizations to put it among the public institutions and of the municipalities as one of the largest and most massive public organization the state of the facilities and human resources and scope are. What will be discussed in this article about the largest non-state public institution with special rules to be municipal law. In other words, the civil service in the municipalities of the vast productive relationship management systems have the same legal and governance conditions and regulations shall prevail upstream and practice will discuss In this regard, there will be a nature and function of two types and the operation of the law and its implementation.موجودیت شهر، بهتنهایی آنچیزی نیست که در زندگی شهرنشینی، باعث همافزایی کشش جمعیتی میشود، بلکه سهم عظیمی از این جذبه و کشش را امکانات شهری فراهم می آورد. در جوامع غیرصنعتی، مرجع و تولیدکنندهی امکانات شهری متمرکز نیست و مراجع مختلفی که بیشتر آنها، به یک قدرت قانونی و الزاماً کانونی نیز منتهی نمیشوند، این امکانات را ارائه میکنند که این خود، تأثیر بسیار چشمگیری بر کیفیت ارائهی خدمات میگذارد و مدیریت این خدمات و ارتقای آن، نیازمند اقدامات پیچیده و ایجاد سازمانهای متعدد و برقراری ارتباط بین آنها در بستر قانونی منسجم خواهد بود که این خود باعث گران شدن بهای خدمات خواهد شد . این خود، بهای تمامشدهی گران خدمات را در پی خواهد داشت.[p1] آنچه در بند یک قانون فهرست نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی مصوب 1373/04/19 ذکر شده است، شهرداری و سازمانهای وابسته به آن را در زمرهی مؤسسات عمومی غیردولتی قرار میدهد و ازاینرو، شهرداریها بهمثابهی بزرگترین و حجیمترین مؤسسهی عمومی غیردولتی، ازنظر امکانات و منابع انسانی و حیطهی عمل قرار میگیرند. آنچه در این نوشتار به آن پرداخته خواهد شد، رابطهی بزرگترین مؤسسهی عمومی غیردولتی با قوانین، بهویژه قانون شهرداری خواهد بود. بهعبارتدیگر، دربارهی رابطهی مولد خدمات شهری در شهرداریهای ایران که قریببهاتفاق، سیستمهای مدیریتی و قانونی یکسانی دارند، با شرایط حاکمیتی و بالادستی و قوانین و ضوابط ملاک عمل بحث خواهند شد که در این خصوص، دو قسم وجود خواهد داشت که یکی ماهیت و کارکرد قانون و دیگری نحوهی عمل به قانون و اجرای آن است.<br /> <br /> <br /> <br /><br />شهرداری شیرازمدیریت شهری نوین2383-182031120160220Study and study of structural equation model and its performance on managerial communication skills of municipality managersمطالعه و بررسی مدل معادلات ساختاری و عملکرد آن بر مهارتهای ارتباطی مدیریتی مدیران شهرداری9510881643FAحمیدرضا شورانگیز حقیقیدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیرازمسئول پیگیری مشاغل سخت و زیان آور مدیریت اموراداری شهرداری شیرازJournal Article20151222The purpose of this study was to investigate the effect of communication skills on managerial management skills. The research is a descriptive study carried out in a survey method. The statistical population of this study was about 70 managers. The statistical sample of the study was selected by stratified random sampling. Measurement tools consisted of reliability communication skills questionnaire (0.81) and management skills questionnaire with reliability (0.88). Inferential statistical method and structural equation modeling have been used to examine the effects of independent variables observed on dependent variables. The findings of this research show that there is a significant difference between managerial skills among managers of different domains, as well as managerial skills among male and female managers. Based on the results obtained from the Structural Equation Modeling, communication skills of 0.89 have an impact on managerial skills. This figure suggests that basic communication skills have a positive impact on the acquisition and reinforcement of triple managerial skills. Consequently, the results of conceptual models of communication path analysis and management skills were confirmed.هدف این تحقیق بررسی تأثیر مهارتهای ارتباطی بر کسب مهارتهای مدیریتی مدیران است. تحقیق از نوع توصیفی است که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعهی آماری این پژوهش را حدود 70 نفر از مدیران تشکیل دادهاند و نمونهی آماری تحقیق، بهصورت تصادفی طبقهای انتخاب شد. ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامههای مهارتهای ارتباطی با پایایی (81/0) و پرسشنامه مهارتهای مدیریتی با پایایی (88/0) است که از روش آماری استنباطی و مدلیابی معادلات ساختاری به بررسی اثرات متغیرهای مستقل مشاهده شده بر متغیرها وابسته پرداخته شده است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که بین مهارتهای مدیریتی در میان مدیران حوزههای مختلف، همچنین مهارتهای مدیریتی میان مدیران مرد و زن، اختلاف معناداری وجود دارد. براساس نتایج بهدستآمده از مدل معادلات ساختاری، مهارتهای ارتباطی به میزان 89/0 بر مهارتهای مدیریتی اثرگذار است. این عدد حاکی از این است که مهارتهای بنیادی ارتباطی بر کسب و تقویت مهارتهای سهگانهی مدیریتی تأثیری مثبت و مناسب دارد. ازاینرو، نتایج مدلهای مفهومی تحلیل مسیر مهارتهای ارتباطی و مهارتهای مدیریتی را تأیید کرد.شهرداری شیرازمدیریت شهری نوین2383-182031120160220Study of Urban Vandalism and Its Effective factorsبررسی وندالیسم شهری و عوامل مؤثر بر آن10912782517FAاعظم اسدزادهکارشناس امور قراردادهای دبیرخانه شورای پژوهش شهرداری شیرازکارشناسی مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزآبادJournal Article20151222Nowadays, destroying public property or vandalism, from the different aspects is investigated. Psychologists have worked on psychiatric and educational reasons and sociologists define this phenomenon as a social disorder that can be caused by the social class gap. The experts of Economic experts ranged the cost of it on community and finally, leaders and urban planners diagramed a replacing equipment to both reduce the behavioral motivators of Vandalizing behaviors and the resistance against that. This paper examines that type of urban vandalism based on the papers presented. <br /> امروزه پدیدهی تخریب اموال عمومی یا وندالیسم، از جنبههای مختلف بررسی میشود؛ روانشناسان به علل روانی و تربیتی آن پرداخته اند، جامعهشناسان این پدیده را نوعی ناهنجاری اجتماعی تعریف میکنند که میتواند ناشی از شکاف طبقاتی باشد، کارشناسان علوم اقتصادی درصدد برآورد هزینههایی هستند که این پدیده بر جامعه وارد میکند و بالاخره مدیران و برنامهریزان شهری در فکر طراحی و جایگزینکردن وسایلی هستند تا هم انگیزههای رفتاریهای وندالیستی را کاهش دهد و هم در برابر این قبیل رفتارها مقاومت و استحکام بیشتری داشته باشد. این مقاله به بررسی نوع وندالیسم شهری براساس مقالات ارائهشده پرداخته استشهرداری شیرازمدیریت شهری نوین2383-182031120160220Study of the effect of admixtures of additives of polymer and zycotherm on the correction of bituminous properties and marshall resistance of asphalt concrete of siliceous materialsمطالعهی تأثیر تؤامان مواد افزودنی پلیمر و زایکوترم در اصلاح خواص قیر و مقاومت مارشال بتن آسفالتی مصالح سیلیسی12914481644FAپیام احترامیانکارشناسی ارشد مهندسی عمران دانشگاه علوم تحقیقات فارس مشاور معاون عمرانی و مسئول حراست حوزه معاونت فنی و عمرانی شهرداری شیرازامیدرضا بهادری نژاددانشجوی دکتری عمران دانشگاه بوعلی سیناکارشناس ارشد معاونت فنی و عمرانی شهرداری شیرازJournal Article20151222Today, modified bitumen have a major role in development projects. Polymers, as the most important bituminous reformer family, are added to bitumen to improve performance and increase the efficiency of the final mixture. Adding polymer to bitumen has positive effects on their properties and performance at low temperature and resistance to slipping and thermal cracking. Polymers reduce the heat sensitivity of bitumen, especially in the temperature at which bitumen is flowing; as well, these materials increase the resistance of asphalt mixtures to increased fatigue and increase the bonding properties of bitumen. In this paper, we have tried to study two types of zinc and polymer additives and some of the functions and characteristics of asphalt produced from this type of bitumen. Finally, it was observed that the polymer showed better performance than the zycotherm in terms of the Marshall resistance and preventing the occurrence of asphalt cracks and the appearance of crack cracks.امروزه قیرهای اصلاحشده جایگاه مهمی در پروژههای عمرانی بهدست آوردهاند. پلیمرها بهمنزلهی مهمترین خانوادهی اصلاحکنندهی قیر، برای بهبود عملکرد و افزایش کارایی مخلوط نهایی به قیر اضافه میشوند. افزودن پلیمر به قیرها، آثار مثبتی روی خواص و عملکرد آنها در دمایزیاد و کم و مقاومت در برابر شیارشدگی و ترکهای گرمایی دارد. پلیمرها حساسیت گرمایی قیر را کاهشمیدهند، بهویژه در دمایزیاد که قیر جاری میشود؛ همچنین این مواد مقاومت مخلوطهای آسفالتی را در برابر خستگی افزایشداده، چسبندگی قیر را نیز بیشتر میکنند. دراین مقاله سعی شده است به بررسی دو نوع مواد افزودنی زایکوترم و پلیمر و برخی عملکردها و خصوصیات ویژهی آسفالتهای تولیدشده ازاین نوع قیرها پرداخته شود. در نهایت مشاهده گردید که پلیمر نسبتبه زایکوترم عملکرد بهتری را از لحاظ مقاوت مارشال و جلوگیری از روآمدن ترکهای آسفالتی و بروز ترکهای انعکاسی از خود نشان داده است.