شهرداری شیرازمدیریت شهری نوین2383-18203820150321Necessary Sustainable Revenue for the Development, Civil and Efficient Dynamic Management of Shiraz Cityدرآمدهای پایدار لازمه توسعه، عمران و مدیریت پویا و کارآمد شهرداری شیراز12481342FAعلیرضا جمشیدیدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت منابع انسانی دانشگاه تهران و مدیر ارزیابی عملکرد، بازرسی و رسیدگی به شکایات شهرداریمحمد رحیمی سکه روانیدانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه خوارزمی کارشناس ارزیابی عملکرد، بازرسی و رسیدگی به شکایات شهرداریمجید احمدی گندمانیکارشناسی ارشد تحقیق در عملیات دانشگاه شهیدباهنرکرمان کارشناس ارزیابی عملکرد، بازرسی و رسیدگی به شکایات شهرداریJournal Article20150321A recording to the increasing development of the cities and urbanism the duties of the municipalities specially in metropolis related to giving services to citizens and it requires earning more income in the way if the municipalitiescan not earn enough and permanent income, they can not satisfy the needs of the cities. So because one of the most important part of income resources of municipalities are unstable and is provided with issuing the license for building constructions and changing the usage of lands and urban states turning to these resources is undeniable. Because in the case of deflation in housing, we will face with the shortage of budgets and it Can make the municipalities totally broke. The reason of going to permanent and stable resources is that urban expences are stable hut the municipalities income is an unstable resource. So earning income from stable resources through the time will make the municipalities stronger in the management of city businesses. So getting to new stable income resources without bad economical, social and political consequences has a more effective role in the satisfaction of the citizens and it leads to the development of the cities and eventually to the favorite city management this article has tried to provide new stable income resources for the experiences of the developed countries and the related specialists of this field.با توجه به توسعه روزافزون شهرها و گسترش شهرنشینی وظایف شهرداریها به خصوص شهرداری کلان شهرها در امور مربوط به خدمات رسانی به شهروندان فزونی یافته و ابعاد گسترده تری پیدا کرده که لازمه آن کسب درآمد بیشتر می باشد. در این صورت اگر شهرداریها نتوانند درآمد کافی و پایداری به دست آورند، در انجام امور مربوط به خدمات رسانی و رفع نیازهای ضروری شهر با مشکل فراوانی مواجه خواهند شد. بنابراین با توجه به اینکه قسمت عمده منابع درآمدی شهرداریها ناپایدار بوده و از راه صدور پروانه ساخت و ساز، تراکم فروشی و تغییر کاربری اراضی و املاک شهری تامین میشود، ضرورت روی آوردن به اینگونه منابع امری انکارناپذیر می باشد؛ چرا که در صورت رکود در بازار مسکن؛ با کاهش شدید بودجه مواجه خواهیم شد؛ که همین امر میتواند شهرداری را تا مرز ورشکستگی پیش ببرد. علت رو آوردن به منابع درآمدی پایدار این می باشد که هزینه های شهری پایدار، اما درآمدهای شهرداری ناپایدار میباشد، از این رو کسب درآمد از منابع پایدار در طول زمان موجب تقویت شهرداریها و فعال تر و مفید تر شدن نقش آنها در مدیریت امور شهری می شود و سبب می گردد پاسخگویی مناسبی به نیازهای شهروندان در محیط شهری داشته باشند. بنابراین دستیابی به روشهای جدید تامین منابع درآمدی پایدار و مطمئن و بدون پیامدهای ناگوار اقتصادی، اجتماعی و سیاسی نقش بسیار موثری در رضایت مندی شهروندان، سرعت بخشیدن به توسعه و عمران محدوده های شهری و در نهایت مدیریت مطلوب شهرها خواهد داشت. در مقاله حاضر سعی شده است با در نظر گرفتن تجارب کشورهای توسعه یافته و همچنین بهره گیری از نظرات کارشناسان صاحب نظر در این حوزه به ارائه راهکارهای جدید تامین منابع پایدار برای شهرداری شیراز پرداخته شود.شهرداری شیرازمدیریت شهری نوین2383-18203820150321Value added Real Estate in Urban Civil Operations from Iranian Jurisprudence and Law View Pointارزش افزوده املاک در عملیات عمرانی شهری از منظر فقه و حقوق ایران254781372FAقاسم حسن پور فردمدیر اداره حقوقی شهرداری شیرازنوید کشاورز توحیدکارشناسی ارشد حقوق خصوصی دانشگاه آزاد اسلامی دامغانJournal Article20150321The intent of the present dissertation is to study two interrelated subjects in Municipalities’ Law with the aid of private rights. <br />The first subject under study is “betterment right discussion. The following definition is offered for betterment right : It is a right given to the municipalities based on which they can take a sum of money from real estate owners due to increased price of their properties as a result of construction, development, restoration and widening of routes and squares performed by the municipality; the payment amount and mechanism and the properties obligated to pay this charge are determined by law. The betterment right issue has underwent lots of modifications either religiously (in jurisprudence context) or legally as there used to be an statute before Islamic Revolution having the same conditions entitled “Statute of Quality-Improvement Right which was revoked after the Revolution by Imam Khomeini’s fatwa. Subsequently, the Ministry of Interiors in 1991 considered it as a sort of tolls based on a fatwa by the Supreme Leader and again created this right for the municipalities under certain circumstances. Comparatively, the Statute of Quality-ImprovementRight had been codified more rigorously than the BettermentRight Law. <br />The other subject in the present research is the discussion of separation and partitioning of urban lands. The first legislation case in this regard is Municipality Law ratified in 1966, which was revised in 1972 and 1986 respectively in “Establishment Law of Supreme Council of Urban Development and Architecture” and reformation of “Registry Law”. And ultimately, clause 101 of Municipality Law was revised in 2011, which is regarded as the last legislation measure in this respect. <br />Separation (of lands) is defined as follows: separating and fragmenting the lands into smaller pieces and specifying the use of each piece of land. The following definition is proposed for “partitioning”: separating the shared equity of each partner, or in other words, partitioning signifies dividing the shared immovable property among the partners proportional to their shares. <br />The laws ratified concerning separation and partitioning of lands were compared in the current dissertation. Last but not the least, the last legislation case in this regard (the revised clause 101) was depicted. The respective clause incorporates more extensive items technically compared to the former laws, regarded as an advantage. Expectedly, however, the same clause has left many legal issues unanswered, which is a shortcoming from this aspect.<strong> </strong><br /> هدف از این مقاله این است که بتوانیم دو موضوع مهم و کاربردی در قانون شهرداریها را بررسی کنیم. اولین موضوعی که مورد بررسی قرار گرفته، بحث حق مرغوبیت و حق تشرف است، تعریفی که از حق تشرف ارائه شده چنین است: حق تشرف آن حقی است که به شهرداریها داده شده که مبلغی را از برخی از املاک بگیرند بابت افزایش قیمتی که این املاک پیدا می کنند بر اثر ساخت، توسعه، اصلاح و گسترش راهها و میادینی که توسط شهرداری انجام گرفته و میزان و نحوۀ پرداخت آن و همچنین اینکه چه املاکی موظف به پرداخت می باشند را قانون تعیین می کند.مبحث حق تشرف چه از لحاظ فقهی و چه از لحاظ حقوقی دارای افت و خیزهای بسیاری است، چراکه پیش از انقلاب آیین نامه ای همین شرایط به نام آیین نامۀ حق مرغوبیت وجود داشت که بعد از انقلاب بر اساس فتوای حضرت امام (ره) این آیین نامه نسخ شد؛پس از آن وزارت کشور در سال 70 بنا بر فتوایی که از مقام معظم رهبری دریافت نمود، آنرا نوعی عوارض تلقی کرده و با شرایطی خاص دیگر بار این حق را برای شهرداری بوجود آورد. اما در بحث دیگر یعنی تفکیک و افراز اراضی شهری اولین ارادۀ قانونگذار در بحث تفکیک و افراز، مادۀ 101 قانون شهرداریها مصوب اسفند 1345 بود تا سال 1345 که قانون اصلاح پارهای از مواد و الحاق چند ماده به قانون شهرداری از تصویب گذشت و همزمان با آن نیز کار تهیه طرح های جامع شهری در ایران رونق گرفت، پیش از این سیاست تفکیک و تعیین نوع استفاده از زمین بطور دربست در اختیار شخص مالک بود، گام مهم بعدی ماده 154 اصلاحی قانون ثبت مصوب1365/4/31 به مدت 25 سال آخرین ارادۀ قانونگذاری در بحث تفکیک و افراز بود، این سیر ادامه داشت تا اینکه در سال 1390 قانونگذار، اصلاحیهای بر قانون شهرداریها گذاشت که بطور کلی تمام قوانین قبلی را نسخ نمود، این اصلاح مربوط به مادۀ 101 قانون شهرداریها بود که در واقع آخرین ومفصلترین ارادۀ قانونگذار در بحث تفکیک و افراز می باشد و در این مقاله نظر بر این است که مباحث تفکیک و افراز به طور جامع مورد بررسی قرار گیردشهرداری شیرازمدیریت شهری نوین2383-18203820150321Evaluation of Tourism Services Planning In Shiraz Cityارزیابی برنامه ریزی خدمات گردشگری در شهر شیراز497081373FAجهان بین میرزاییکارشناسی ارشد شهرسازی، دانشگاه شیراز، مدیر شهرسازی شهرداری شیرازسجاد احمدیکارشناسی ارشد جغـرافیا و برنامه ریزی شـهری، دانشـگاه تهران کارشـناس طرح تفصیلی شهرداری شیرازJournal Article20150321Targeted spatial planning and sustainable tourism services planning is one of the urban management solution to improve tourism situation and attracting tourists satisfaction and consequently tourists attraction. It seems that the available situation and tourism services of Shiraz is in accordance with its tourism potential and capabilities. The purpose of this study is to analyze the status of tourist facilities in the city for tourists and its impact on the achievement of sustainable tourism. The research methodology is Descriptive –analyze research based on the purpose of application. The results show that Shiraz facilities and services to tourism is in bad situation and require urban managers to consider this problem and improve the performance and sustainability of the tourism. Also the results of this study shows the influence of tourism facilities and infrastructure on implement of tourism sustainable development. As a whole, according to the Shiraz tourism potentials and important influence of tourism development on economical, social, cultural and environmental development, can apply tourism as a useful, low cost an optimal solution in achieving sustainable development. <br /> برنامهریزی فضایی هدفمند و پایدار خدمات گردشگری از راهکاری مدیریت شهری در جهت بهبود وضعیت گردشگری و جلب رضایتمندی گردشگران و به تبع آن جذب گردشگر است. به نظر میرسد وضع موجود امکانات و خدمات گردشگری شهر شیراز متناسب با پتانسیل و قابلیتهای گردشگری آن نمیباشد. هدف این پژوهش بررسی و تحلیل وضعیت امکانات و تسهیلات گردشگری در شهر شیراز از نظر گردشگران و تأثیر و دستیابی به گردشگری پایدار در شهر شیراز است. روش تحقیق توصیفی – تحلیل و بر مبنای هدف از نوع روش کاربردی است. نتایج پژوهش نشان از آن دارد که شهر شیراز از لحاظ برخورداری از امکانات و خدمات گردشگری در وضع نامناسبی قرار دارد و لازم است که مدیران گردشگری این مسئله را جهت بهبود و کارایی پایداری گردشگری در شهر شیراز مدنظر قرار دهند. همچنین نتایج تحقیق حاکی از تأثیرگذاری امکانات و زیرساختهای گردشگری مورد نیاز مدیریت شهری در پیادهسازی زیربنای توسعه پایدار گردشگری در شهر شیراز دارد. به طور کلی با توجه به قابلیتهای گردشگری شهر شیراز و تأثیرهای مهم توسعه گردشگری در توسعه اقتصادی، اجتماعی- فرهنگی و محیطی، میتوان از گردشگری به عنوان یکی از راهکارهای مفید، کمهزینه با بازدهی بالا در دستیابی به توسعه پایدار در محدوده مورد نظر بهره گرفتشهرداری شیرازمدیریت شهری نوین2383-18203820150321Estimating Socio-Economic and Environmental Factors of Healthand the Role of Municipalities in Promoting the Health of Citizensبرآورد عوامل اقتصادی- اجتماعی و زیست محیطی موثر بر سلامت و نقش شهرداری در ارتقاء سلامت شهروندان719981376FAمسعود شاهسونیکارشناس ارشد مدیریت بازرگانی کارشناس معاونت اقتصادی و سرمایه گذاری شهرداری شیرازنرگس صمدپوراستادیار اقتصاد عضو هیئت علمی گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد نی ریزخشایار معصومیمعاون اداری و مالی حوزه معاونت اقتصادی و سازمان سرمایه گذاریJournal Article20151222Economists believe that health is a sort capital good, which can play important and significant role in the development of countries. This has led the health sector to be considered as one of the important ingredients of development. But increase in mortality due to non-communicable diseases and increased health care costs caused by this diseases has challenged the health systems in most nations of the world, particularly the developing countries which are faced resources shortage. Investigation of this issue in Iran also is very important according to increased rate of mortality due to non-communicable diseases <br />Several studies in recent years have shown that health is affected by factors, health care, socio - economic, environmental and lifestyle factors. <br />In recent years there have been numerous studies which indicate health is affected by factors such as health care, socio-economic, environmental factors and lifestyle. This paper investigates the effective factors on health issue in Iran during 1353-1391. Initially Health Production Function is defined based on the Grossman’s Model (1972), and then the research model is estimated by co-integration technique and error correction model. The results showed that there is a positive long-term correlation among health care, socio-economic, environmental and health factors. Model estimate indicated that there are five effective factors on health including, urbanization, air pollution, unemployment, income and education. These factors cab be managed efficiently by the municipalities. Municipalities can definitely improve the health of their citizens and assist the government towards acquiring this objective. Finally, the role of municipal in improving the health of citizens is investigated based on the above mentioned factors.<strong> </strong><br /> اقتصاد دانان بر این باورند که سلامت کالایی سرمایهای است که میتواند نقش مهم و قابل ملاحظهای در بهبود شرایط اقتصادی و توسعه کشورها داشته باشد. این امر موجب شده تا بخش سلامت به عنوان یکی از مهمترین شاخصهای توسعه بهشمار آید. اما افزایش مرگ و میر در جهان ناشی از بیماریهای غیرمسری و افزایش هزینههای درمانی ناشی از این بیماریها، نظامهای سلامت را در بیشتر کشورهای جهان به خصوص کشورهای در حال توسعه که با کمبود منابع مواجه هستند به چالش کشیده است. بررسی این موضوع در ایران نیز با توجه به افزایش روند نرخ مرگ و میر ناشی از بیماریهای غیرمسری حائز اهمیت میباشد. مطالعات متعدد در سالهای اخیر نشان داده است که سلامتی از طریق عوامل مراقبت های بهداشتی، اقتصادی – اجتماعی، عوامل محیطی و سبک زندگی متاثر می شود. هدف اصلی این مطالعه بررسی عوامل موثر بر سلامت در ایران طی سالهای (1391-1353) میباشد. ابتدا تابع تولید سلامت بر اساس مدل گروسمن(1972) تعریف و سپس الگوی تحقیق با استفاده از تکنیک همانباشتگی جوهانسون و مدل تصحیح خطا برآورد میشود. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که یک رابطه تعادلی بلند مدت و معنی دار بین عوامل مراقبت های بهداشتی، اقتصادی – اجتماعی، عوامل زیست محیطی و سلامتی وجود دارد. نتایج حاصل از تخمین مدل نشان می دهد پنج عامل مهم تاثیر گذار بر سلامتی عبارتاند از: شهر نشینی، آلودگی هوا، بیکاری، درآمد و آموزش که شهرداری ها می توانند نقش قابل ملاحظهای را در ارتباط با این عوامل ایفا کرده، گامی بلند در جهت سلامت شهروندان برداشته و دولت را در این امر مهم یاری رسانند. در آخر بر اساس نتایج به دست آمده نقش شهرداری در بهبود سلامت شهروندان با توجه به عوامل ذکر شده بررسی می شود.شهرداری شیرازمدیریت شهری نوین2383-18203820150321An Intelligent Traffic Control System Based on Digital Image Processing of Video Surveillance Cameraسیستم کنترل ترافیک هوشمند بر اساس شناخت پلاک فارسی همزمان با شناسایی اثر انگشت راننده10111981377FAمحمد علی علویان مهرکارشناس معاونت حملونقل و ترافیک و مرکز کنترل
ترافیک شهرداری شیرازJournal Article20150321The present paper endeavors to provide a novel method for obtaining traffic information and monitoring confined traffic span efficiently. Despite conventional methods in which background objects such as enlargement degrees, camera angles are used, thus, new method makes use of simple algorithms that are directly taken from recorded videos. Intelligent Transportation Systems such as intelligent systems at intersections; modern public transportation systems, and mechanized infraction record systems are playing critical roles in monitoring transportation smoothing traffic flow, and recording events in the city. In this method, automatic number plate recognition and drivers recognition based on their finger prints have been combined and considered. The number plate recognition section in this article has been adopted for Persian individual characters on the plate. Persian individual characters are determined by comparing sample algorithms with simple and normalized algorithms which are similar to Euclidean distance criteria. In some particular processing digital images are used in order to be truly effective. This feature enables the system to extract and recognize number plates and the owner of vehicles even in very bright or dark conditions. Fingerprint recognition system helps the recommended method to verify the vehicles drivers for entering areas with security restriction or extremely private regions as well as confined traffic areas. Results taken from simulation & implementation of the recommended algorithm designate its efficiency which make it as one of the systems for automatic traffic control. مقاله حاضر، به ارائه نگرشی جدید برای استخراج اطلاعات ترافیکی و کنترل بهینه محدودهای طرح ترافیک، می پردازد. در روش پیشنهادی این مقاله به جای نگرش های موجود که به استفاده از اشیای مبنا چون درجه بزرگنمایی، کجی و یا زاویه دوربین در تنظیمات دقیق آن می پردازند، از روابط ساده ای استفاده میشود که بهصورت مستقیم از خود تصاویر ویدئویی اخذ شده، قابل حصول می باشند. سامانههای کنترل ترافیک و حملونقل هوشمند[1] مانند سامانههای هوشمند مرکز کنترل تقاطعات، سامانههای پیشرفته حملونقل همگانی و سامانههای مکانیزه ثبت تخلف، در حال حاضر نقش اجتناب ناپذیری در کنترل حملونقل و روان سازی جریان ترافیکی و ثبت وقایع سطح شهر را به عهده دارند. در معماری پیشنهاد شده، شناسایی پلاک خودرو بصورت اتوماتیک و شناسایی راننده ها بر اساس اثر انگشت بیومتریک که با هم ترکیب شده اند بررسی میشوند. بخش تشخیص پلاک در این مقاله برای حروف فارسی اقتباس شده است. کاراکتر های فارسی بر اساس مقایسه رابطه نمونه تشخیص داده شده با نمونه های ساده و نرمالیزه شده، تشخیص داده میشوند، که بسیار شبیه به معیار فاصله اقلیدسی هست. به منظور بهبود عملکرد این سامانه، در برخی پردازش های خاص، از ابتکار تصاویر دیجیتال بهره گرفته شده است، بهطوری که این سامانه قادر به استخراج و به رسمیت شناختن پلاک اتومبیل و شخصیت های مرتبط با آن است، حتی اگر در نور کم و یا شرایط براق (انعکاس نور) باشیم. سیستم تشخیص اثر انگشت[2] درواقع به سیستم کنترل ترافیک پیشنهاد شده کمک میکند تا اطمینان حاصل شود از راستی آزمایی راننده درون خودرو، جهت ورود به مکان های با حفظ حریم خصوصی بالا و محدودیت های امنیتی، مثل محدوده طرح ترافیک و مکان های که دارای مباحث امنیتی هستند. نتایج شبیه سازی و پیاده سازی الگوریتم پیشنهادی، نشان دهنده کارایی و عملکرد بالای این سامانه برای در نظر گرفتن آن بهعنوان یک سیستمهای کنترل ترافیک اتوماتیک است.<br /> <br clear="all" /><br /> <br /> [1]. Intelligent Transportation Systems<br /> <br /> <br /> [2]. Fingerprint Recognition Systemشهرداری شیرازمدیریت شهری نوین2383-18203820150321The necessity of using Information Technology in municipal employees HRM in Shirazبررسی لزوم استفاده از فناوری اطلاعات در مدیریت منابع انسانی کارکنان شهرداری شیراز12113681378FAسید علی زارعکارشناسی ارشد مدیریت دولتی کارشناس مدیریت ارزیابی عملکردشهرداری شیرازآذر صراطی کیشکارشـناس روابط اجتماعی کارشناس ارزیابی عملکرد شـهرداری شیرازJournal Article20150321In recent years, information technology has had a profound effect on human resources (HR) processes and practices. However, relatively little research has examined its effectiveness, and most of the existing studies have not assessed the degree to which these newsystems enable organizations to reach theirHR goals of attracting,motivating and retaining employees. One reason for this is that there are a number of limitations associated with current systems including the fact that they: (a) use oneway communication systems, (b) are impersonal and passive, (c) do not always allow for interpersonal interaction, and (d) often create an artificial distance between individuals and organizations. Thus, the primary purposes of the present article are to review the current effects of technology on HR processes. <br />In the environments of municipality of Shiraz acceptance and motivation among the employees are essential this article studies the effective factors wich impact on using of information technology and communications among employees of Shiraz municipality.In recent years, information technology has had a profound effect on human resources (HR) processes and practices. However, relatively little research has examined its effectiveness, and most of the existing studies have not assessed the degree to which these newsystems enable organizations to reach theirHR goals of attracting,motivating and retaining employees. One reason for this is that there are a number of limitations associated with current systems including the fact that they: (a) use oneway communication systems, (b) are impersonal and passive, (c) do not always allow for interpersonal interaction, and (d) often create an artificial distance between individuals and organizations. Thus, the primary purposes of the present article are to review the current effects of technology on HR processes.<br /> In the environments of municipality of Shiraz acceptance and motivation among the employees are essential this article studies the effective factors wich impact on using of information technology and communications among employees of Shiraz municipalityشهرداری شیرازمدیریت شهری نوین2383-18203820150321The Strategy of Distribution and Utilities Futuristic Strategy for Organizing Urban Jobs (Used: VsamandhyFields of Employment Municipality)استراتژی نظام توزیع کالا و خدمات شهری؛ راهبردی آینده نگرانه برای ساماندهی مشاغل شهری (مورد استفاده: سازمان میادین وساماندهی مشاغل شهرداری)13715181381FAناصر حسن زادهکارشناس علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم کارشناس پژوهش شهرداری شیرازفاطمه حیدریمهندسی کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیرازکارشـناس آموزش شهرداری شیرازحسین برناییکارشـناس ارشد مـدیریت آموزشی رئیس گـروه آمـوزش
شهرداری شیرازJournal Article20150321The rapid growth ofurbanpopulation growth, changing consumption patternof citizens,policies ofemployment, lack ofplanningand urban designclassesdue tothe formation ofdifferentclassesin different parts ofcities. The formation andgrowth ofunionsin recent yearswithoutthe programasunethicalandinmetropolitan citieshas been done. So far,measuresand proceduresneededto assessa varietyofclasses, their number and distribution ofschoolsinurban areasand otherissueshas not been set. Therefore,the formation ofclassesbased on thelaws of supply anddemandjustdone. <br />Aboveone of the problemsisthe lack ofa propersystemofdistribution of goods andserviceswill follow. Therefore,it is necessary tosetlong-term goalsand thepath tothem(strategies), thedistribution of goods andservicesin the city, taking into account otherrelevant factorssuch as thecultureandpeopleof culture,art,traffic, architecture, employment, environment, economicand healthbe addressed.رشد سریع شهر، افزایش جمعیت، تغییر الگوی مصرف شهروندان، سیاستهای اشتغالزایی، عدم توجه به صنوف در برنامهریزی و طراحی شهری سبب شکلگیری صنوف گوناگون در نقاط مختلف شهرها شده است. شکلگیری و رشد صنوف در سالهای اخیر بدون برنامه و بهصورت غیر اصولی در کلانشهرهای کشور انجام شده است. تاکنون شاخصها و رویههایی جهت سنجش انواع صنوف مورد نیاز شهر، تعداد آنها و پراکنش صنوف در مناطق مختلف شهری و سایر موارد مرتبط تعیین نشده است. از این رو شکلگیری صنوف فقط بر اساس قوانین عرضه و تقاضا انجام پذیرفته است. موارد فوق از جمله معضلاتی است که نبود سیستم و الگوی مناسب توزیع کالا و خدمات در پی خواهد داشت. لذا لازم است با تعیین اهداف بلند مدت و مسیر رسیدن به آنها (راهبردها)، نظام توزیع کالا و خدمات در شهر با در نظر گرفتن فرهنگ و آداب شهروندان و سایر عوامل مرتبط نظیر فرهنگ، هنر، ترافیک، معماری، اشتغال، محیط زیست، اقتصاد و بهداشت پرداخته شود.<br /> دراین مقاله سعی شده تا استراتژی نظام توزیع کالا و خدمات شهر در حد امکان ارائه گردد.