2024-03-29T11:22:40Z
https://journal.shiraz.ir/?_action=export&rf=summon&issue=9849
مدیریت شهری نوین
MUM
2383-1820
2383-1820
1392
1
3
آسیبشناسی فرآیند مدیریت پروژه در پروژههای کلان عمرانی شهرداری شیراز
ندا شهرزاد
حقیقی نژاد
علی
محمدی
کاظم
عسکری فر
تاخیر، کندی و عدم پیشرفت در پروژهای عمرانی شهری که موجب جلوگیری از ایجاد مدیریت شهری پایدار میشود، حاکی از وجود موانع و مشکلات ریشه ای در اجرای طرح های ارزشمند شهری می باشد که بازسازی و توسعه فضای شهری را به طور جدی در معرض تهدید قرار می دهد. به این منظور آسیب شناسی فرایند مدیریت پروژه ای عمرانی درونشهری با توجه به ویژگیها و محدودیت های خاص خود بسیار حائز اهمیت می باشد. بنابراین در پژوهش حاضر، ضمن بررسی تحقیقات انجام شده در ایران و دیگر کشورها، به بررسی علل افزایش زمان و هزینه در تعدادی از پروژه های عمرانی شهرداری شیراز پرداخته شده و برای آنها راه کارهایی ارائه شده است. این راه کارها بر اساس مراحل اجرای پروژه و افراد درگیر پروژه، اعم از پیمانکار، مشاور و کارفرما تفکیک و تلاش شده است الگوی مدیریتی کارایی ارائه شود. نتایج نشان می دهد که شهرداری بیشترین نقش را در حل مشکلات برعهده دارد و پیمانکار و مشاور در رده های بعدی قرار دارند. همچنین از نظر مراحل طراحی، برنامه ریزی و اجرا، راه کارها به طور یکنواخت در تمام مراحل وجود دارد.
آسیبشناسی
استاندارد پیام باک
مدیریت پروژه
پروژههای عمرانی
2013
12
22
1
30
https://journal.shiraz.ir/article_81209_0a8495b99855330f6eeca4d6058f2850.pdf
مدیریت شهری نوین
MUM
2383-1820
2383-1820
1392
1
3
بررسی اثرعوامل جامعه پذیری (خانواده، مدرسه و گروه همسالان) بر پذیرش فرهنگ شهروندی در شهر شیراز
مرضیه
سپهری منش
لیلا
طاهری کندر
مریم
مرتضوی
صدیقه
البرزی
یکی از مهم ترین سرمایههای یک جامعه توسعه یافته و پیشرفته، داشتن شهروندان متعهد و با فرهنگ است و به همین دلیل، اقشار مختلف جامعه در شکل گیری و ثبات فرهنگ شهروندی دخالت دارند و نقش شهروندان و انجام وظایف شهروندی درتوسعه فرهنگ شهروندی حایز اهمیت است. و آگاهی از میزان و کیفیت آن در زمانهای مختلف لازمه توسعه همه جانبه جوامع میباشد. در این مقاله، اثر عوامل جامعه پذیری مانند خانواده، مدرسه و گروه همسالان بر پذیرش فرهنگ شهروندی شهر شیراز مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه آماری در این تحقیق، همه شهروندان ۷ الی ۱۸ ساله میباشند که درسال ۱۳۹۱ در هر یک از مناطق نه گانه شهر شیراز ساکن هستند. و با استفاده از نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای انجام شده است و سه موضوع قانون مداری، مشارکت جویی و مسئولیت پذیری را در بر میگیرد. نتایج نشان داد که اثر عوامل خانواده، مدرسه و گروه همسالان بر پذیرش فرهنگ شهروندی، ارتباطی معنا دار دارد و با توجه به همین نتایج، اقدامات بیشتری باید انجام شود.
شهروندی
شهروند
مشارکت پذیری
مسئولیت پذیری
قانون مداری
2013
12
22
31
64
https://journal.shiraz.ir/article_81211_1ca723f5463b0839f978d0f803c9f04b.pdf
مدیریت شهری نوین
MUM
2383-1820
2383-1820
1392
1
3
ارزیابی عملکرد هیئتمدیره سازمانهای وابسته به شهرداری شیراز
احمد
طالب نژاد
کاظم
عسکری فر
هیئتمدیرهها به عنوان یکی از ارکان اصلی حاکمیت شرکتی در سازمانهای عمومی، نقش مهمی در موفقیت سازمان دارند. با این همه، معمولا به ارزیابی عملکرد و توانمندسازی هیئتمدیره کمتر توجه میشود. این مطالعه برای ارزیابی و تعیین نقاط قابل بهبود در توانمندسازی هیئتمدیره سازمانهای وابسته به شهرداری شیراز تعریف و اجرا شدهاست. ابزار اصلی در این مطالعه پرسشنامهای است که با ادغام دستورالعمل ارزیابی هیئتمدیره سازمانهای غیرانتفاعی دانشگاه دالهاوسی و اساسنامه سازمانهای وابسته به شهرداری شیراز در 6 بخش و 65 موضوع تهیه شده و تعداد 37 پرسشنامه توسط اعضای هیئتمدیره سازمانها تکمیل شدهاست. روایی این پرسشنامه به صورت ظاهری و پایایی آن در سطح 6/95 درصد آلفای کرونباخ تایید شدهاست. جهت تعیین اعتبار نتایج، تعداد 264 صورتجلسه هیئتمدیره 15 سازمان بررسی و نتایج مقایسه شدهاست. جامعه آماری اعضای هیئتمدیره بوده و به دلیل کمبودن تعداد اعضای جامعه، مطالعه در سطح جامعه انجام شدهاست. بر اساس نتایج پرسشنامهها به نظر میرسد برای بهبود عملکرد اعضای هیئتمدیره در سازمانهای وابسته به شهرداری شیراز، اجرای برنامه مشخص آموزش اعضای هیئتمدیره توسط شهرداری، ارائه برنامه جامع ارزیابی عملکرد مدیرعامل توسط هیئتمدیره، برنامهریزی به منظور تشکیل جلسات منظم شورای سازمان و هیئتمدیره، تعیین و یا اصلاح حدود، اختیارات و وظایف هیئتمدیره و مدیرعامل در تعیین مدیران ستادی سازمانها و تعیین اختیارات و وظایف این مدیران و تعریف فرآیند ارزیابی و ابلاغ شاخصهای عملکردی مشخص و شفاف برای مدیران ستادی سازمانهای وابسته به شهرداری توسط هیئتمدیره در اولویت میباشند.
هیئتمدیره
حاکمیت شرکتی
ارزیابی عملکرد
سازمانهای عمومی
سازمانهای غیرانتفاعی
شهرداری شیراز
2013
12
22
65
93
https://journal.shiraz.ir/article_81224_2e30ac603dca005c0718fa954f86cbe1.pdf
مدیریت شهری نوین
MUM
2383-1820
2383-1820
1392
1
3
بررسی چگونگی و میزان شیوع بیماریهای پوستی پاکبانان شهر شیراز- 1392
مهرداد
عسکریان
تمامی روشهای جمع آوری پسماند، نکات مشترک و مخاطراتی برای سلامتی کارکنان شاغل جمع آوری پسماند دارند. ضایعات پوستی در بین کارگران جمع آوری پسماند بسیار شایعند. با توجه به روند رشد تولید پسماند و مواجهه کارگران با محدوده وسیعی از عوامل خطرزای بیولوژیک، شیمیایی و فیزیکی و ماهیت قابل پیشگیری اختلالات پوستی بر آن شدیم الگوی اختلالات پوستی را در کارگران شهر شیراز جهت اطلاع رسانی به مسئولین مورد شناسایی و مطالعه قرار دهیم.این مطالعه بر روی تمامی کارگران سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز در سال 1392 که در امر جمع آوری پسماند این شهر نقش داشتند انجام شد. از 1500 فردی که در نهایت مورد مطالعه قرار گرفتند، تاریخچه کامل پزشکی در حیطه مورد مطالعه، اخذ و معاینه پوستی کامل از لحاظ بیماریهای احتمالی شغلی انجام شد. این اطلاعات در فرم گردآوری دادهها و دادهها در نرم افزار SPSS وارد شد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
بیماریهای پوستی شغلی
کارکنان دفع پسماند
پیشگیری
2013
12
22
95
121
https://journal.shiraz.ir/article_81225_2ae03e73089c2861fe44727dd81f6db5.pdf
مدیریت شهری نوین
MUM
2383-1820
2383-1820
1392
1
3
بررسی نظام مداخله بهینه برای بهسازی و نوسازی پهنههای فرسوده کلان شهر شیراز
لیلا
عشرتی
حفظ پویایی و ارتقاء نوآوری سازمانهای محلی در مدیریت پهنههای فرسوده نیازمند تجزیه و تحلیل صحیح محیط، انتخاب بهترین اهداف و راهبردها، ارتقاء توانمندی های سازمان و اقدام مؤثر در جهت تأمین هدفهای تدوین شده است. بی شک دستیابی به این مهم، فارغ از مطالعه، پژوهش در امور امکان پذیر نمی باشد. این پژوهش با توجه به فلسفه وجودی و ظرفیت ها و توانمندی های نظام مداخله کننده در بافت فرسوده شهر شیراز با روش تحلیلی-توصیفی به انجام مطالعه و پژوهش درخصوص عملکرد دستگاههای مرتبط می پردازد، تا انجام فرآیندهای پیش گفته را برای مدیران، صاحب نظران و پژوهشگران حوزه مدیریت شهری تسهیل نماید و با توجه به اهمیت موضوع، بر این باور است که زمینه دستیابی به هدف مورد نظر که دست یابی به نظام بهینه مداخله برای بهسازی و نوسازی پهنههای فرسوده شهر شیراز میباشد، جزء در سایه مدیریت یک پارچه و عملکرد بهینه نهادهای سازمانی در خصوص تسهیل گری، بهسازی و نوسازی ممکن نمیباشد. نباید تصور کرد که یک پارچگی مدیریتی اکسیری است که به خودی خود مشکلات کلان شهر شیراز را چاره میکند و همچنین صرف افزایش کارایی و جلوگیری از هم پوشیها و تباینات در یک پارچگی مدیریتی برای مشکلات عظیم شهر شیراز کافی نیست و لازم آنست که بارویه و شیوه مدیریتی دگرگون شده ای در جهت در برگیرندگی تمامی کنشگران توسعه کلان شهر شیراز اقدام نمود. در ادامه به بررسی الگوی دفاتر تسهیل گری در محلات شهر شیراز به عنوان نظامی تسهیل گر با عملکرد هماهنگ کننده در راستای مداخله بهینه برای بهسازی و نوسازی پهنههای فرسوده پرداخته میشود و در نهایت راه کارهایی در خصوص عملکرد بهینه آنها پیشنهاد شده است.
بهسازی و نوسازی
پهنههای فرسوده
مدیریت یک پارچه
نهادهای تسهیلگر
شهر شیراز
2013
12
22
123
139
https://journal.shiraz.ir/article_81227_070aade7b6ed72b8b8342245ac25ae79.pdf
مدیریت شهری نوین
MUM
2383-1820
2383-1820
1392
1
3
تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر توسعه و پویایی اقتصاد شهری و محلی
راحله
حسینی
توسعه، انطباق و کاربردهای روزافزون فناوری اطلاعات و ارتباطات[1] موجب تحولات ساختاری در اقتصاد ملی و منطقهای شده است. در ارتباط با این مهم، کارکردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان غایت کلی و نوین تکنولوژی، اقتصاد محلی را وسیع و عمیق با ارائه دامنه وسیعی از تولیدات، روندها و خدمات تحت تاثیر قرار میدهد. در این مقاله ابتدا به تعریف و ارزیابی معیارهای اقتصادی فناوری اطلاعات و ارتباطات بصورت کلی پرداخته شده و سپس تاثیرات فناوری اطلاعات و ارتباطات بر توسعه اقتصاد شهری از چند بُعد بررسی میشود، که شامل تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر کاهش هزینه تراکنشها در اقتصاد شهری، تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر مشاغل و کارآفرینی، ظهور عرصه های جدید به واسطه تکنولوژی نوین، رشد شاخص های بهره وری و نیروی انسانی به واسطه افزایش سرمایه گذاریهای بخش دولتی و خصوصی در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات و اثر سرریز فناوری اطلاعات و ارتباطات بر شاخص های بهره وری میباشد. نظام نوآوری محلی[2] به عنوان یکی از عوامل مهم در این مبحث مطرح می شود که در قالب سیستمی پیچیده و متشکل از چندین زیرسیستمِ درهم تنیده، تعریف می شود. در این راستا ارتباط میان مولفه های فناوری اطلاعات و ارتباطات و نظام نوآوری محلی از سه زاویه مورد بحث قرار می گیرد: اول فناوری اطلاعات و ارتباطات و تحول در پیوندهای دانشی؛ دوم نظام نوآوری محلی و تولید فناوری اطلاعات و ارتباطات؛ و سوم نظام نوآوری محلی و کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات. نتایج حاصله نشان داد که بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات نقش مثبت و سازندهای در ابعاد خرد و کلان اقتصاد شهرداریها دارد و در این بین، نظام های نوآوری محلی و منطقهای چارچوبهای مناسبی در بحث توسعه اقتصادی مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات می باشند.
فناوری اطلاعات و ارتباطات
اقتصاد شهری
توسعه اقتصادی
بهرهوری
نظام نوآوری محلی
2013
12
22
141
160
https://journal.shiraz.ir/article_81228_3c2b90075c9bcdf949def48bdb3d3548.pdf
مدیریت شهری نوین
MUM
2383-1820
2383-1820
1392
1
3
نقش یاوران شورای اسلامی در تقویت مدیریت شهری (نمونه موردی یاوران شورای شهر شیراز)
حشمت
کشاورزی
زهرا
احمدی پور
احمد
کلائی
امروزه، در نظام مدیریت شهری (محلی)، بسیاری از نهادها برای رسیدن به اهداف خود بر ترویج نوعی نگرش مشارکتی و تاکید بر اجتماعات محله ای استفاده می کنند؛ از جمله این نهادها شورای اسلامی شهر است که برای ایفای نقش مدیریتی از یاوران خود استفاده می کنند؛ که یاوران اصلی محدوده ای به وسعت تقریبا نواحی را تحت نظارت خود دارند و در مجموع این یاوران اصلی شورای اسلامی شهر هستند که بر منطقه نظارت دارند؛ و بدین صورت است که نظامی از سلسله مراتب برای انعکاس مسائل و مشکلات از یک طرف، اجرای اوامر و دستورالعملها از سوی دیگر به وجود آمده است. این مقاله که به صورت کتابخانه ای – میدانی انجام شده و محقق به دنبال این سوال است که یاوران شورای اسلامی، تا چه اندازه در مدیریت شهری سهیم هستند؟ و با توجه به این فرضیه که یاوران شورای اسلامی توانسته اند در مدیریت محلی خود موفق باشند؛ حدود 307 نفر از مردم شیراز به روش نمونه گیری با طبقه بندی از هر منطقه متناسب با جمعیت آن منطقه انتخاب شده اند. و نتایج نشان داد که یاوران شورای اسلامی شهر در نظام مدیریت شهری از نگاه مردم از جایگاه مطلوبی برخوردار هستند.
یاوران اسلامی شورا
شورای اسلامی شهر
مدیریت محلی (شهری)
شیراز
2013
12
22
161
176
https://journal.shiraz.ir/article_81229_dd59f04fddfa596d9f7f56c0510f4a39.pdf