TY - JOUR ID - 80883 TI - بررسی و تبیین نقش کاربری اراضی بر حمل‌ونقل شهری مادرشهر شیراز JO - مدیریت شهری نوین JA - MUM LA - fa SN - 2383-1820 AU - رفیعی, قاسم AU - قلعه دار, حسام AU - هنرمند, محمد صادق AD - کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری AD - کارشناس ارشد شهرسازی AD - کارشناس ارشد معماری Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 4 IS - 15 SP - 51 EP - 66 KW - ترافیک KW - کاربری اراضی KW - روش دلفی KW - شیراز DO - N2 - رشد ناموزون شهری و نابسامانی‌های ترافیکی در شهرهای بزرگ با هدردادن سرمایه‌، خسارت‌های سنگینی را به شهرها زده است. توزیع و مکان‌یابی کمتر بهینه کاربری زمین به‌عنوان یکی از مسائل اصلی پدیدآورنده ترافیک در شهر شیراز، مسئله اصلی تحقیق است. عمده‌ ترین هدف، پس از شناسایی مسائل حمل‌ونقل و ترافیکی، ارائه راهکارهای توزیع بهینه کاربری اراضی برای کاهش ترافیک است. در روش تحقیق از دو روش توصیفی- تحلیلی و میدانی برای جمع‌آوری داده‌ها و تجزیه‌وتحلیل آن استفاده شده و با بهره‌گیری از نظر کارشناسان، مبتنی بر روش دلفی، مسائل عمده ترافیکی نظیر: مکان‌یابی نه‌چندان صحیح کاربری‌های زمین، توزیع آن و عوامل به وجود آورنده آن شناسایی گردید. با بررسی و تحلیل داده‌ها به این نتیجه رسیدیم که اگرچه بهبود شرایط خدمت‌دهی سامانه‌های حمل‌ونقل همگانی و سوق‌دادن سفرهای شهری آن‌ها، از جمله راهکارهای مقابله با معضلات ترافیکی شیراز است اما مکان‌یابی بهینه و توزیع عادلانه‌تر کاربری زمین و نظایر آن در پهنه‌های شهری، قبل از آن به عنوان یکی از کلیدی‌ترین عوامل تاثیرگذار در طراحی سامانه‌های حمل‌ونقل شهری در نظریه پایداری شهری، به‌تبع کاهش حجم ترافیک پیشنهاد شده است UR - https://journal.shiraz.ir/article_80883.html L1 - https://journal.shiraz.ir/article_80883_a568c1fb6d8ee1613010cf104a4cb4c1.pdf ER -