شهرداری شیراز
مدیریت شهری نوین
2383-1820
4
13
2016
08
22
بررسی روشهای نگهداری از پوشش بتنی کانالهای انتقال آب
1
16
FA
کریم
شکوهیان
مدیر عمرانی حوزهی معاونت فنی و عمرانی شهرداری شیراز
امیدرضا
بهادری نژاد
دانشجوی دکتری عمران دانشگاه بوعلی سینا و کارشناسارشد معاونت فنی و عمرانی شهرداری شیراز
obahadorinezhad@gmail.com
با توجه به اهمیت روزافزون آب در جهان و همچنین نقش اساسی کانالها در انتقال آب، انجام عملیات نگهداری پیشگیرانه دربارۀ کانالهای انتقال آب می تواند در جلوگیری از هدررفتن آب و بهوجودآمدن خرابیهای ناشی از نشت آب، بسیار تأثیرگذار باشد. پوشش کانالهای آبیاری یکی از روشهای بسیار مؤثر در جلوگیری از تلفات آب و فرسایش خاک است. با اجرای مناسب پوشش کانالهای انتقال آب و نگهداری بهموقع از آنها میتوان از هدر رفتن آب و فرسایش خاک جلوگیری کرد. رایجترین پوشش برای کانالهای انتقال آب بتن است که معمولاً با ضخامت 8 تا 15 سانتیمتر اجرا میشود. در این مقاله به بررسی نقاط ضعف و عوامل خرابی در پوشش بتنی کانالهای انتقال آب و روشهای نگهداری پیشگیرانه و تعمیراتی دربارۀ اینگونه کانالها پرداخته میشود.
کانال انتقال آب,نگهداری,ترک,نفوذ آب,ترمیم
https://journal.shiraz.ir/article_81282.html
https://journal.shiraz.ir/article_81282_673a1025cfcb0b6a347636d11a67ed46.pdf
شهرداری شیراز
مدیریت شهری نوین
2383-1820
4
13
2016
08
22
بررسی پایداری و ناپایداری درآمدی شهرداری شیراز در سال 94
17
64
FA
سمیه
جمالی
کارشناسی ارشد توسعهی اقتصادی و برنامهریزی
somayeh.jamali1@gmail.com
محمد حسن
اسدی
معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز
ناصر
حسن زاده
کارشناس پژوهش شهرداری شیراز
اولین محدودیت براى حل مسائل شهرى و رفع ناکارآمدى خدماترسانى به شهروندان، ناشى از نبود منابع مالى کافى است. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در قانون بودجهی 1362، مقرر شد شهرداریها طی یک برنامهی سهساله به خودکفایی برسند. به دنبال آن، سهم بودجهی شهرداریها از اعتبارات دولتی کاهش یافت و این موجب گردید شهرداریها به دنبال راهکارهایی هرچند نامناسب برای کسب درآمدهای بیشتر جهت انجام وظایف سنگین خود باشند که این اقدامات پیامدهای سوء کاربری، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی زیادی را به همراه داشت. نگرش جدید مدیریت شهری در جهان، علاوهبر اینکه در پی یافتن بسترهایی برای بهدستآوردن درآمد موردنیاز میباشد. به دنبال پایداربودن منابع درآمدی و مطلوببودن آن نیز است. درآمد شهرداریها در صورتی پایدار تلقی خواهد شد که حداقل دو خصیصهی «تداومپذیری و حفظ کیفیت محیطزیست و فضای شهری» را داشته باشد. در مطالعه موردی مناطق دهگانهی شهرداری شیراز در ششماههی نخست سال 94، کمترین سهم درآمد پایدار و بیشترین سهم درآمد ناپایدار در بودجهی مصوب بهترتیب 56/0 درصد و 44/99 درصد مربوط به منطقهی شش و بیشترین سهم درآمد پایدار و کمترین سهم درآمد ناپایدار در بودجهی مصوب بهترتیب 25/3 درصد و 75/96 درصد مربوط به منطقه سه است. کمترین سهم درآمد پایدار در وصولی قطعی ششماهه اول سال 94 شهرداری شیراز با 36/4درصد مربوط به منطقهی شش و بیشترین سهم درآمد پایدار در وصولی قطعی با 68/12درصد مربوط به منطقهی ده میباشد
درآمدهای پایدار,درآمدهای ناپایدار,منابع مالی شهرداری
https://journal.shiraz.ir/article_81285.html
https://journal.shiraz.ir/article_81285_7c9090d20a5259e5a6eba049d16ae1c8.pdf
شهرداری شیراز
مدیریت شهری نوین
2383-1820
4
13
2016
08
22
بررسی نقش توانمندسازی شغلی در میزان بهرهوری کارکنان در شهرداری
65
84
FA
علیرضا
جمشیدی
کارشناس ارشد مدیریت نیروی انسانی
محمدمهدی
اسماعیلی ابهری
کارشناس شهرسازی
سید علی
زارع
کارشناس ارشد مدیریت منابع انسانی
ali.zare.shiraz@gmail.com
این تحقیق به بررسی نقش استقلال و اختیارات کاری (با استفاده از توانمندسازی) در افزایش بهره وری در شهرداری شیراز پرداخته شده است و دیدگاه کارکنان، مدیران و کارشناسان شهرداریهای شیراز با استفاده از پرسشنامههای توانمندسازی و بهره وری موردسنجش قرار گرفت. روش تحقیق، از نوع پیمایشی بوده و جامعه آماری، همه کارکنان شهرداریهای شیراز میباشد. حجم نمونه با استفاده از روش کوکران 138 نفر تعیین شد. در این تحقیق جهت بررسی بهرهوری از ترکیب پرسشنامه هرسی و گلدسمیت[1] (2006) و پرسشنامه ریکا آنتی کاین و آنتی لئونکویست[2] (2004) و برای سنجش توانمندسازی از پرسشنامه مزید آبادی فراهانی (1383) استفاده شد. و تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد که استقلال و اختیارات کاری کارکنان باعث افزایش بهره وری در شهرداریهای شیراز شده است<br /> <br clear="all" /><br /> <br /> [1]. Heresy & Goldsmith<br /> <br /> <br /> [2]. Rikka Antikainen & Anti Lonnqvist
بهرهوری,استقلال و اختیارات کاری,توانمندسازی کارکنان
https://journal.shiraz.ir/article_81292.html
https://journal.shiraz.ir/article_81292_01dced778488ea262ec1a5df091475f8.pdf
شهرداری شیراز
مدیریت شهری نوین
2383-1820
4
13
2016
08
22
ارزیابی کیفیت مسکن مهر؛ سنجش میزان رضایت ساکنان (نمونهی موردی: پروژههای نگین صدرا، مهرگان، مهر رضا و وحدت بتن، شهر جدید صدرا)
85
112
FA
عبدالحسین
ظریفیان مهر
مدیر پروژههای طراحی شهری مهندسین مشاور جهاننمای شهرراز
بسیاری از مجموعههای مسکونی ساختهشده در کشورمان، از یک سو بهعلت جبر زندگی و یا تک بعدینگری و توجه به اقتصاد و فقدان توجه به بسیاری از ارزشهای انسانی، اجتماعی، بومی و فرهنگی و از سوی دیگر به دلیل بیدقتی در اجرای کامل ضوابط و مقررات پیشبینیشده در قانون از تمامی معیارهای محیط مسکونی مطلوب برخوردار نیستند. مسکن مطلوب علاوه بر تأمین کردن سرپناه و تأمین آسایش باید سایر احتیاجات بشر را ازجمله نیازها و دغدغههایی همچون تأمین احتیاجات روزمره، دسترسی، امنیت و ... پوشش دهد. از طرفی، دولتها با انگیزهها یا دلایل گوناگونی در بازار مسکن دخالت میکنند؛ یکی از این دلایل که لزوم حضور دولتها را در بازار مسکن موجه نشان میدهد، تأمین مسکن اقشار کمدرآمد است. دولت نهم نیز در پاسخ به نیاز مسکن و با توجه به اصول 31 و 43 قانون اساسی، طرح مسکن مهر را در سال 1386 معرفی کرد. سیاست یادشده پس از اجرا، حواشی گوناگونی داشته است که مهمترین آنها کیفیت نازل واحدهای مسکونی و نارضایتی ساکنان این واحدها میباشد. ازاینرو هدف اساسی این پژوهش، ارزیابی کیفیت مسکن و سنجش میزان رضایتمندی ساکنان آن است. در این راستا، فرضیهی پژوهش بر این استوار است که: بهنظر میرسد پروژههای مسکن مهر کیفیت لازم را ندارند و واژهی مسکن بنا به تعاریف، آن را پوشش نداده است و ساکنان رضایتمندی لازم را ندارند. بر این اساس چهار پروژه از مجموع پروژههای مسکن مهر شهرستان شیراز (شهر جدید صدرا) انتخاب و با رویکرد رضایتمندی ساکنان، مقایسهای تطبیقی انجام شده است. این پژوهش از نوع توصیفی تحلیلی است؛ روش گردآوری اطلاعات میدانی میباشد و از نرمافزار تحلیلی Spss استفاده شده است.
مسکن,مسکن مهر,شهر جدید صدرا,کیفیت,رضایتمندی
https://journal.shiraz.ir/article_81297.html
https://journal.shiraz.ir/article_81297_afda6b69ecda73de4591b5f0fddde6d0.pdf
شهرداری شیراز
مدیریت شهری نوین
2383-1820
4
13
2016
08
22
مطالعهی تطبیقی تلفات حوادث رانندگی شهر شیراز و شهر لندن؛ تجاربی برای شیراز
113
124
FA
جلال
کامران نیا
کارشناسی ارشد برنامهریزی شهری
kamrania@gmail.com
انتشار آمار ششماههی اول سال 1394 تلفات تصادفات رانندگی در شهر شیراز و واکنشهای مختلفی که عمدتاً گویای وضعیت ناگوار و دردآور شهر شیراز در تعداد زیاد کشتهشدگان اینگونه حوادث است، نگارنده را بر آن داشت تا ضمن مقایسهی این آمار با کلانشهر لندن، راهکارهایی را که در شهر لندن بهمنظور کاهش تلفات و حوادث رانندگی اتخاذ گردیده است، جمعآوری کند و در اختیار مسئولان و تصمیمگیران شهر شیراز قرار دهد. در این تحقیق از روش مطالعهی تطبیقی استفاده شده است. براساس یافتههای پژوهش، اختلاف زیادی بین لندن و شیراز از نظر تلفات حوادث رانندگی وجود دارد: بهطوریکه تعداد کشتههای شیراز در هر صد هزار نفر، 9 برابر بیشتر از شهر لندن است. بهکار گرفتن تجارب شهر لندن که موفقیتهای زیادی در کنترل تلفات حوادث رانندگی داشته است، میتواند در شرایط فعلی شیراز مفید واقع شود. بنابراین در این پژوهش برخی از اقداماتی که در لندن باعث کاهش میزان تلفات رانندگی این شهر شده است و قابلاستفاده در شهر شیراز میباشد، ارائه شده است.
حوادث رانندگی,حملونقل,ایمنی حملونقل,شیراز
https://journal.shiraz.ir/article_81300.html
https://journal.shiraz.ir/article_81300_a4e7684ef83d45a87157bb58b086b410.pdf
شهرداری شیراز
مدیریت شهری نوین
2383-1820
4
13
2016
08
22
ارزیابی نقش شورای اسلامی شهر شیراز در توسعه صنعت گردشگری در شیراز
125
148
FA
عبدالجلیل
شریفی
دانشجوی دکترای دانشگاه آزاد واحد شهرضا
حشمت
کشاورزی
دانشآموخته کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس
heshmat15@yahoo.com
علی
راستگو
عضو شورای اسلامی شهر شیراز
امروزه صنعت جهانگردی پس از صنایع انرژی و وسایل نقلیهی موتوری، بزرگترین صنعت جهان محسوب میشود. باوجود اینکه شیراز جزء شهرهای بزرگ از نظر وجود اماکن تاریخی، باستانی و گردشگری است، از نظر درآمد ارزی از طریق گردشگری، در جایگاه مناسبی قرار ندارد و این نشاندهندهی ضعف سیستمهای مرتبط با صنعت گردشگری در آن است. از مهمترین عوامل در ناموفق بودن صنعت توریسم در شیراز، نبود مدیریت صحیح در این صنعت میباشد؛ ولی با وجود این، کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر شیراز که به تدوین طرح جامع گردشگری شهر شیراز و بررسی و شناخت وضعیت گردشگری مذهبی، سلامت، صنعتی، فرهنگی، تاریخی شیراز و ... در این شهر پرداخته است توانسته در توسعهی صنعت گردشگری شهری نقش تأثیرگذاری داشته باشد. بهمنظور روشن کردن ابعاد اثرگذاری این کمیسیون این تحقق با روش تحلیلی و توصیفی، به بررسی این موضوع پرداخته است.
شیراز,صنعت گردشگری,شورای شهر,کمیسیون گردشگری
https://journal.shiraz.ir/article_81301.html
https://journal.shiraz.ir/article_81301_1a7856f595415a996276301cb255b4b6.pdf
شهرداری شیراز
مدیریت شهری نوین
2383-1820
4
13
2016
08
22
امکانسنجی شهرهای سبز با رویکرد اکوتوریسم (Ecotourism)
149
165
FA
حمیدرضا
معصومی نسب
دانشجوی کارشناسی ارشد برنامهریزی شهری دانشگاه علامه طباطبایی
hamidmaasoumi@gmail.com
در صنعت گردشگری، جاذبهها و جلوههای طبیعی ارزش دوچندانی دارند و یکی از مهمترین راههای بهرهمندی و استفاده از این جاذبهها «اکوتوریسم» یا گردشگری طبیعی است. شهرها بهمنزلهی کانونهای تمرکز و فعالیت و زندگی انسانها، برای اینکه بتوانند پایداری خود را تضمین کنند، چارهای جز پذیرش ساختار و کارکرد متأثر از سیستمهای طبیعی ندارند. شهر سبز ویژگیهایی دارد که میتوان از این خصیصهها در جهت اکوتوریسم و توسعهی پایدار بهره برد. در این پژوهش سعی شده است با بررسی کتب و مدارک، شاخصها و ویژگیهای شهر سبز استخراج گردد و سپس اقدام به تطبیق شاخصها بر روی نمونه موردی شده است، کشورهای دارای این پتانسیل سعی کردهاند سهم بیشتری از بازار گردشگری خود را به اکوتوریسم اختصاص دهند، کشور ما نیز با توجه به دارا بودن این مواهب الهی میبایست تمهیدات لازم را برای نقاطی که دارای این پتانسیلها هستند را اتخاذ کند. در این تحقیق با روشهای کتابخانهای و میدانی به جمعآوری دادهها و اطلاعات لازم با هدف ارائهی معیارهای اکوتوریسم همچون جهت جغرافیایی شیب، ارتفاع از سطح دریا و ... پرداخته شده است، در حقیقت با امکانسنجی معیارهای اکوتوریسم در شهر یاسوج که در مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد واقع گردیده است. پس از تجزیهوتحلیل اطلاعات بهدستآمده، این مبحث مطرح شده است که میتوان این شهر را بهمنزله شهر سبز کرد و از ظرفیتهای آن برای توسعهی اکوتوریسم بهره برد
امکانسنجی,شهرهای سبز,اکوتوریسم,شهر یاسوج
https://journal.shiraz.ir/article_81303.html
https://journal.shiraz.ir/article_81303_6b1c8c5441800155c84262d25f4826eb.pdf