شهرداری شیراز
مدیریت شهری نوین
2383-1820
3
8
2015
03
21
درآمدهای پایدار لازمه توسعه، عمران و مدیریت پویا و کارآمد شهرداری شیراز
1
24
FA
علیرضا
جمشیدی
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت منابع انسانی دانشگاه تهران و مدیر ارزیابی عملکرد، بازرسی و رسیدگی به شکایات شهرداری
محمد
رحیمی سکه روانی
دانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه خوارزمی
rahimisekke@yahoo.com
مجید
احمدی گندمانی
کارشناسی ارشد تحقیق در عملیات دانشگاه شهیدباهنرکرمان
با توجه به توسعه روزافزون شهرها و گسترش شهرنشینی وظایف شهرداریها به خصوص شهرداری کلان شهرها در امور مربوط به خدمات رسانی به شهروندان فزونی یافته و ابعاد گسترده تری پیدا کرده که لازمه آن کسب درآمد بیشتر می باشد. در این صورت اگر شهرداریها نتوانند درآمد کافی و پایداری به دست آورند، در انجام امور مربوط به خدمات رسانی و رفع نیازهای ضروری شهر با مشکل فراوانی مواجه خواهند شد. بنابراین با توجه به اینکه قسمت عمده منابع درآمدی شهرداریها ناپایدار بوده و از راه صدور پروانه ساخت و ساز، تراکم فروشی و تغییر کاربری اراضی و املاک شهری تامین میشود، ضرورت روی آوردن به اینگونه منابع امری انکارناپذیر می باشد؛ چرا که در صورت رکود در بازار مسکن؛ با کاهش شدید بودجه مواجه خواهیم شد؛ که همین امر میتواند شهرداری را تا مرز ورشکستگی پیش ببرد. علت رو آوردن به منابع درآمدی پایدار این می باشد که هزینه های شهری پایدار، اما درآمدهای شهرداری ناپایدار میباشد، از این رو کسب درآمد از منابع پایدار در طول زمان موجب تقویت شهرداریها و فعال تر و مفید تر شدن نقش آنها در مدیریت امور شهری می شود و سبب می گردد پاسخگویی مناسبی به نیازهای شهروندان در محیط شهری داشته باشند. بنابراین دستیابی به روشهای جدید تامین منابع درآمدی پایدار و مطمئن و بدون پیامدهای ناگوار اقتصادی، اجتماعی و سیاسی نقش بسیار موثری در رضایت مندی شهروندان، سرعت بخشیدن به توسعه و عمران محدوده های شهری و در نهایت مدیریت مطلوب شهرها خواهد داشت. در مقاله حاضر سعی شده است با در نظر گرفتن تجارب کشورهای توسعه یافته و همچنین بهره گیری از نظرات کارشناسان صاحب نظر در این حوزه به ارائه راهکارهای جدید تامین منابع پایدار برای شهرداری شیراز پرداخته شود.
شهرداری,درآمد پایدار,درآمد ناپایدار,منابع درآمدی
https://journal.shiraz.ir/article_81342.html
https://journal.shiraz.ir/article_81342_c11e1033d4387565616e82ab96f94467.pdf
شهرداری شیراز
مدیریت شهری نوین
2383-1820
3
8
2015
03
21
ارزش افزوده املاک در عملیات عمرانی شهری از منظر فقه و حقوق ایران
25
47
FA
قاسم
حسن پور فرد
مدیر اداره حقوقی شهرداری شیراز
نوید
کشاورز توحید
کارشناسی ارشد حقوق خصوصی دانشگاه آزاد اسلامی دامغان
navidkt916@gmail.com
<strong> </strong><br /> هدف از این مقاله این است که بتوانیم دو موضوع مهم و کاربردی در قانون شهرداریها را بررسی کنیم. اولین موضوعی که مورد بررسی قرار گرفته، بحث حق مرغوبیت و حق تشرف است، تعریفی که از حق تشرف ارائه شده چنین است: حق تشرف آن حقی است که به شهرداریها داده شده که مبلغی را از برخی از املاک بگیرند بابت افزایش قیمتی که این املاک پیدا می کنند بر اثر ساخت، توسعه، اصلاح و گسترش راهها و میادینی که توسط شهرداری انجام گرفته و میزان و نحوۀ پرداخت آن و همچنین اینکه چه املاکی موظف به پرداخت می باشند را قانون تعیین می کند.مبحث حق تشرف چه از لحاظ فقهی و چه از لحاظ حقوقی دارای افت و خیزهای بسیاری است، چراکه پیش از انقلاب آیین نامه ای همین شرایط به نام آیین نامۀ حق مرغوبیت وجود داشت که بعد از انقلاب بر اساس فتوای حضرت امام (ره) این آیین نامه نسخ شد؛پس از آن وزارت کشور در سال 70 بنا بر فتوایی که از مقام معظم رهبری دریافت نمود، آنرا نوعی عوارض تلقی کرده و با شرایطی خاص دیگر بار این حق را برای شهرداری بوجود آورد. اما در بحث دیگر یعنی تفکیک و افراز اراضی شهری اولین ارادۀ قانونگذار در بحث تفکیک و افراز، مادۀ 101 قانون شهرداریها مصوب اسفند 1345 بود تا سال 1345 که قانون اصلاح پارهای از مواد و الحاق چند ماده به قانون شهرداری از تصویب گذشت و همزمان با آن نیز کار تهیه طرح های جامع شهری در ایران رونق گرفت، پیش از این سیاست تفکیک و تعیین نوع استفاده از زمین بطور دربست در اختیار شخص مالک بود، گام مهم بعدی ماده 154 اصلاحی قانون ثبت مصوب1365/4/31 به مدت 25 سال آخرین ارادۀ قانونگذاری در بحث تفکیک و افراز بود، این سیر ادامه داشت تا اینکه در سال 1390 قانونگذار، اصلاحیهای بر قانون شهرداریها گذاشت که بطور کلی تمام قوانین قبلی را نسخ نمود، این اصلاح مربوط به مادۀ 101 قانون شهرداریها بود که در واقع آخرین ومفصلترین ارادۀ قانونگذار در بحث تفکیک و افراز می باشد و در این مقاله نظر بر این است که مباحث تفکیک و افراز به طور جامع مورد بررسی قرار گیرد
ارزش افزوده املاک,حق تشرف,حق مرغوبیت,تفکیک,افراز
https://journal.shiraz.ir/article_81372.html
https://journal.shiraz.ir/article_81372_94c4a433f68846eb4078fd73e857e24d.pdf
شهرداری شیراز
مدیریت شهری نوین
2383-1820
3
8
2015
03
21
ارزیابی برنامه ریزی خدمات گردشگری در شهر شیراز
49
70
FA
جهان بین
میرزایی
کارشناسی ارشد شهرسازی، دانشگاه شیراز، مدیر شهرسازی شهرداری شیراز
سجاد
احمدی
کارشناسی ارشد جغـرافیا و برنامه ریزی شـهری، دانشـگاه تهران
sajad.ahmadi89@ut.ac.ir
برنامهریزی فضایی هدفمند و پایدار خدمات گردشگری از راهکاری مدیریت شهری در جهت بهبود وضعیت گردشگری و جلب رضایتمندی گردشگران و به تبع آن جذب گردشگر است. به نظر میرسد وضع موجود امکانات و خدمات گردشگری شهر شیراز متناسب با پتانسیل و قابلیتهای گردشگری آن نمیباشد. هدف این پژوهش بررسی و تحلیل وضعیت امکانات و تسهیلات گردشگری در شهر شیراز از نظر گردشگران و تأثیر و دستیابی به گردشگری پایدار در شهر شیراز است. روش تحقیق توصیفی – تحلیل و بر مبنای هدف از نوع روش کاربردی است. نتایج پژوهش نشان از آن دارد که شهر شیراز از لحاظ برخورداری از امکانات و خدمات گردشگری در وضع نامناسبی قرار دارد و لازم است که مدیران گردشگری این مسئله را جهت بهبود و کارایی پایداری گردشگری در شهر شیراز مدنظر قرار دهند. همچنین نتایج تحقیق حاکی از تأثیرگذاری امکانات و زیرساختهای گردشگری مورد نیاز مدیریت شهری در پیادهسازی زیربنای توسعه پایدار گردشگری در شهر شیراز دارد. به طور کلی با توجه به قابلیتهای گردشگری شهر شیراز و تأثیرهای مهم توسعه گردشگری در توسعه اقتصادی، اجتماعی- فرهنگی و محیطی، میتوان از گردشگری به عنوان یکی از راهکارهای مفید، کمهزینه با بازدهی بالا در دستیابی به توسعه پایدار در محدوده مورد نظر بهره گرفت
شهر شیراز,خدمات,برنامه ریزی گردشگری پایدار
https://journal.shiraz.ir/article_81373.html
https://journal.shiraz.ir/article_81373_12e89e18fe52a484e0bf1b0a6c1abc93.pdf
شهرداری شیراز
مدیریت شهری نوین
2383-1820
3
8
2015
03
21
برآورد عوامل اقتصادی- اجتماعی و زیست محیطی موثر بر سلامت و نقش شهرداری در ارتقاء سلامت شهروندان
71
99
FA
مسعود
شاهسونی
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی
shahavan_n@yahoo.com
نرگس
صمدپور
استادیار اقتصاد
خشایار
معصومی
معاون اداری و مالی حوزه معاونت اقتصادی و سازمان سرمایه گذاری
<strong> </strong><br /> اقتصاد دانان بر این باورند که سلامت کالایی سرمایهای است که میتواند نقش مهم و قابل ملاحظهای در بهبود شرایط اقتصادی و توسعه کشورها داشته باشد. این امر موجب شده تا بخش سلامت به عنوان یکی از مهمترین شاخصهای توسعه بهشمار آید. اما افزایش مرگ و میر در جهان ناشی از بیماریهای غیرمسری و افزایش هزینههای درمانی ناشی از این بیماریها، نظامهای سلامت را در بیشتر کشورهای جهان به خصوص کشورهای در حال توسعه که با کمبود منابع مواجه هستند به چالش کشیده است. بررسی این موضوع در ایران نیز با توجه به افزایش روند نرخ مرگ و میر ناشی از بیماریهای غیرمسری حائز اهمیت میباشد. مطالعات متعدد در سالهای اخیر نشان داده است که سلامتی از طریق عوامل مراقبت های بهداشتی، اقتصادی – اجتماعی، عوامل محیطی و سبک زندگی متاثر می شود. هدف اصلی این مطالعه بررسی عوامل موثر بر سلامت در ایران طی سالهای (1391-1353) میباشد. ابتدا تابع تولید سلامت بر اساس مدل گروسمن(1972) تعریف و سپس الگوی تحقیق با استفاده از تکنیک همانباشتگی جوهانسون و مدل تصحیح خطا برآورد میشود. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که یک رابطه تعادلی بلند مدت و معنی دار بین عوامل مراقبت های بهداشتی، اقتصادی – اجتماعی، عوامل زیست محیطی و سلامتی وجود دارد. نتایج حاصل از تخمین مدل نشان می دهد پنج عامل مهم تاثیر گذار بر سلامتی عبارتاند از: شهر نشینی، آلودگی هوا، بیکاری، درآمد و آموزش که شهرداری ها می توانند نقش قابل ملاحظهای را در ارتباط با این عوامل ایفا کرده، گامی بلند در جهت سلامت شهروندان برداشته و دولت را در این امر مهم یاری رسانند. در آخر بر اساس نتایج به دست آمده نقش شهرداری در بهبود سلامت شهروندان با توجه به عوامل ذکر شده بررسی می شود.
سلامت,تکنیک همجمعی,شهرداری
https://journal.shiraz.ir/article_81376.html
https://journal.shiraz.ir/article_81376_6718f30e80a85eeb409949a309263564.pdf
شهرداری شیراز
مدیریت شهری نوین
2383-1820
3
8
2015
03
21
سیستم کنترل ترافیک هوشمند بر اساس شناخت پلاک فارسی همزمان با شناسایی اثر انگشت راننده
101
119
FA
محمد علی
علویان مهر
کارشناس معاونت حملونقل و ترافیک و مرکز کنترل
ترافیک شهرداری شیراز
alavianmehr@gmail.com
مقاله حاضر، به ارائه نگرشی جدید برای استخراج اطلاعات ترافیکی و کنترل بهینه محدودهای طرح ترافیک، می پردازد. در روش پیشنهادی این مقاله به جای نگرش های موجود که به استفاده از اشیای مبنا چون درجه بزرگنمایی، کجی و یا زاویه دوربین در تنظیمات دقیق آن می پردازند، از روابط ساده ای استفاده میشود که بهصورت مستقیم از خود تصاویر ویدئویی اخذ شده، قابل حصول می باشند. سامانههای کنترل ترافیک و حملونقل هوشمند[1] مانند سامانههای هوشمند مرکز کنترل تقاطعات، سامانههای پیشرفته حملونقل همگانی و سامانههای مکانیزه ثبت تخلف، در حال حاضر نقش اجتناب ناپذیری در کنترل حملونقل و روان سازی جریان ترافیکی و ثبت وقایع سطح شهر را به عهده دارند. در معماری پیشنهاد شده، شناسایی پلاک خودرو بصورت اتوماتیک و شناسایی راننده ها بر اساس اثر انگشت بیومتریک که با هم ترکیب شده اند بررسی میشوند. بخش تشخیص پلاک در این مقاله برای حروف فارسی اقتباس شده است. کاراکتر های فارسی بر اساس مقایسه رابطه نمونه تشخیص داده شده با نمونه های ساده و نرمالیزه شده، تشخیص داده میشوند، که بسیار شبیه به معیار فاصله اقلیدسی هست. به منظور بهبود عملکرد این سامانه، در برخی پردازش های خاص، از ابتکار تصاویر دیجیتال بهره گرفته شده است، بهطوری که این سامانه قادر به استخراج و به رسمیت شناختن پلاک اتومبیل و شخصیت های مرتبط با آن است، حتی اگر در نور کم و یا شرایط براق (انعکاس نور) باشیم. سیستم تشخیص اثر انگشت[2] درواقع به سیستم کنترل ترافیک پیشنهاد شده کمک میکند تا اطمینان حاصل شود از راستی آزمایی راننده درون خودرو، جهت ورود به مکان های با حفظ حریم خصوصی بالا و محدودیت های امنیتی، مثل محدوده طرح ترافیک و مکان های که دارای مباحث امنیتی هستند. نتایج شبیه سازی و پیاده سازی الگوریتم پیشنهادی، نشان دهنده کارایی و عملکرد بالای این سامانه برای در نظر گرفتن آن بهعنوان یک سیستمهای کنترل ترافیک اتوماتیک است.<br /> <br clear="all" /><br /> <br /> [1]. Intelligent Transportation Systems<br /> <br /> <br /> [2]. Fingerprint Recognition System
فاصله اقلیدسی,سامانه تشخیص اثر انگشت,سامانه تشخیص پلاک خودرو,پردازش تصاویر ترافیکی
https://journal.shiraz.ir/article_81377.html
https://journal.shiraz.ir/article_81377_10b9537c5ed359cc75f6b61577e1caab.pdf
شهرداری شیراز
مدیریت شهری نوین
2383-1820
3
8
2015
03
21
بررسی لزوم استفاده از فناوری اطلاعات در مدیریت منابع انسانی کارکنان شهرداری شیراز
121
136
FA
سید علی
زارع
کارشناسی ارشد مدیریت دولتی
ali.zare.shiraz@gmail.com
آذر
صراطی کیش
کارشـناس روابط اجتماعی
In recent years, information technology has had a profound effect on human resources (HR) processes and practices. However, relatively little research has examined its effectiveness, and most of the existing studies have not assessed the degree to which these newsystems enable organizations to reach theirHR goals of attracting,motivating and retaining employees. One reason for this is that there are a number of limitations associated with current systems including the fact that they: (a) use oneway communication systems, (b) are impersonal and passive, (c) do not always allow for interpersonal interaction, and (d) often create an artificial distance between individuals and organizations. Thus, the primary purposes of the present article are to review the current effects of technology on HR processes.<br /> In the environments of municipality of Shiraz acceptance and motivation among the employees are essential this article studies the effective factors wich impact on using of information technology and communications among employees of Shiraz municipality
مدیریت منابع انسانی,فن آوری,تکنولوژی اطلاعات,سیستم اطلاعاتی منابع انسانی,مدیریت منابع انسانی الکترونیک
https://journal.shiraz.ir/article_81378.html
https://journal.shiraz.ir/article_81378_a2982f261dd49c1a1cdf42a035764de3.pdf
شهرداری شیراز
مدیریت شهری نوین
2383-1820
3
8
2015
03
21
استراتژی نظام توزیع کالا و خدمات شهری؛ راهبردی آینده نگرانه برای ساماندهی مشاغل شهری (مورد استفاده: سازمان میادین وساماندهی مشاغل شهرداری)
137
151
FA
ناصر
حسن زاده
کارشناس علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم
naserhas54@gmail.com
فاطمه
حیدری
مهندسی کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز
حسین
برنایی
کارشـناس ارشد مـدیریت آموزشی
رشد سریع شهر، افزایش جمعیت، تغییر الگوی مصرف شهروندان، سیاستهای اشتغالزایی، عدم توجه به صنوف در برنامهریزی و طراحی شهری سبب شکلگیری صنوف گوناگون در نقاط مختلف شهرها شده است. شکلگیری و رشد صنوف در سالهای اخیر بدون برنامه و بهصورت غیر اصولی در کلانشهرهای کشور انجام شده است. تاکنون شاخصها و رویههایی جهت سنجش انواع صنوف مورد نیاز شهر، تعداد آنها و پراکنش صنوف در مناطق مختلف شهری و سایر موارد مرتبط تعیین نشده است. از این رو شکلگیری صنوف فقط بر اساس قوانین عرضه و تقاضا انجام پذیرفته است. موارد فوق از جمله معضلاتی است که نبود سیستم و الگوی مناسب توزیع کالا و خدمات در پی خواهد داشت. لذا لازم است با تعیین اهداف بلند مدت و مسیر رسیدن به آنها (راهبردها)، نظام توزیع کالا و خدمات در شهر با در نظر گرفتن فرهنگ و آداب شهروندان و سایر عوامل مرتبط نظیر فرهنگ، هنر، ترافیک، معماری، اشتغال، محیط زیست، اقتصاد و بهداشت پرداخته شود.<br /> دراین مقاله سعی شده تا استراتژی نظام توزیع کالا و خدمات شهر در حد امکان ارائه گردد.
راهبردها,صنوف,ساماندهی مشاغل
https://journal.shiraz.ir/article_81381.html
https://journal.shiraz.ir/article_81381_001177c0cdef262a6e4c9f4a61a171d6.pdf