ORIGINAL_ARTICLE
شناسایی و ارزیابی ریسک پروژه های عمرانی شهرداری شیراز بر اساس ماتریس ریسک
در چرخة عمر پروژههای عمرانی به دلیل منحصربهفرد بودن، ریسکهای گوناگونی وجود دارد. مدیریت ریسک بهعنوان یکی از مهمترین فرآیندها برای دستیابی به اهداف پروژه، ازجمله زمان، هزینه، کیفیت و محدوده شناخته شده است. هدف این پژوهش ارزیابی ریسکهای مؤثر بر پروژههای عمرانی شهرداری شیراز است. در این مطالعه، ابتدا بر اساس پیشینة پژوهش و مستندات موجود در شهرداری شیراز، 49 ریسک مربوط به پروژههای عمرانی شناسایی و در نه گروه شامل نیروی کار، مواد و مصالح، تجهیزات، پیمانکار، مشاور، کارفرما، آبوهوا، قراردادی و محیطی دستهبندی شدند. با توزیع پرسشنامه، احتمال وقوع و شدت تأثیر ریسکها بر اهداف ارزیابی و ارزش هر ریسک محاسبه شد؛ سپس با توجه به ماتریس احتمال و اثر، مهمترین ریسکها شناسایی شدند و از طریق مصاحبه با خبرگان، هشت ریسک بحرانی انتخاب شد. ریسکها با روش فرآیند تحلیل سلسلهمراتبی و نرمافزار Expert Choice، وزن دهی و اولویتبندی شدند. نتایج نشان میدهد ضعف برنامهریزی و برنامة زمانبندی ارائهشده از سوی پیمانکار، تأخیر در فعالیت پیشنیاز و روبهرو شدن با مشکلات مالی به دلیل ناتوانی پیمانکار، مهمترین ریسکها در پروژههای عمرانی شهرداری شیراز هستند. درنهایت با توجه به اولویت ریسکها و محدودیتهای موجود در پروژهها، برنامة پاسخ به ریسکها ارائه شد.
https://journal.shiraz.ir/article_77207_56291ac86cca286e216e5edc5efc6356.pdf
2018-02-20
1
160
مدیریت ریسک
ارزیابی ریسک
پروژه های عمرانی
شهرداری شیراز
ماتریس ریسک
علی اصغر
بهروزی گرایی
behroozi6666@gmail.com
1
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع(گرایش مدیریت پروژه)، موسسه آموزش عالی زند،شیراز، ایران
LEAD_AUTHOR
زهرا
محمدی
zahra.m0220@gmail.com
2
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع(گرایش مدیریت پروژه)، موسسه آموزش عالی زند،شیراز، ایران
AUTHOR
احسان
جوانمردی
javanmardi.ehsan@gmail.com
3
دکترای مدیریت سیستم ها، مرکز مشاوره کسب و کار و کار آفرینی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، ایران
AUTHOR
منابع
1
Ahn, H., (2001), Applying the Balanced Scorecard Concept: An experience report, Long Range Planning August, P.P. 441-461.
2
Ansoff, I. (1980), Strategic Issue Management, Strategic Management, No. 1(2), P.P. 131-148.
3
Bukh, P. N., Malmi, T. (2005). Reexamining cause-and-effect principal of the balances scorecard. In J. Mourtisen, S. Jönsson (Eds.), Northern Lights in Accounting. Stockholm, Liber
4
Chandler, A. D. (1962). "Strategy and Structure, The Mitt Press", Cambridge, Mass, p.13.
5
Chen, S. H., [et al.] (2006), The application of balanced scorecard in the performance evaluation of higher education, The TQM Magazine, No. 18(2), P.P. 190–205; doi:10.1108/09544780610647892.
6
Chang, H. H., & Huang, W. C. (2006). "Application of a quantification SWOT
7
analytical method". Mathematical and Computer Modeling, 43(1-2), 158-169.
8
Chytas, P. (2008). A proactive fuzzy cognitive balanced scorecard. IEEE World Congress on Computational Intelligence Systems, P.P. 1331–1338.
9
David, F. R. (1997). Strategic Management, Sixth Edition. Prentice Hall International.
10
David, F. R. (1999). "Strategic Management".; Translated by: A.Parsayan (Ph.D.) & S M.A’arabi (Ph.D.); Vol. 12, pp. 101-112 & pp. 211-250.
11
Fare, R., Grosskopf, S., (1996). Inter temporal Peroduction Frontiers: With Dynamic DEA. Kluwer Academic Publishers, Boston.
12
Hakes, C., (1996). The corporate self Assessment Handbook, Third Edition; Chapman and Hall, U.K.
13
Hori, S., Shimizu, Y., (1999).Designing Methods of Human Interface for Supervisory Control System, Control Engineering Practice, Vol. 7, No. 11, P.P. 1413-1419.
14
Hunger, J. D, Wheelen, T. L. (2000). Strategic management. Premtice Hall.
15
Hofer, C. W., & Schendel, D. (1979). "Strategy Formulation: Analytical Concepts", 2nd Ed; West Publishing Co; Minnesota., p.16.
16
Igor Ansof, H. (1975). "Corporate Strategy", Penguin Books, Middlesex, P.105.
17
Jaka Lindiˇca, Mojca Bavdaˇza, & Helena Kovaˇciˇcb. (2012), Higher growth through the Blue Ocean Strategy: Implications for economic policy. Research Policy, Vol. 41, P.P. 928–938.
18
Jassbi, J., Mohamadnejad, F., Nasrollahzadeh, H., (2011). A Fuzzy DEMATEL framework for modeling cause and effect relationships of strategy map. Systems with Applications, Vol. 38, P.P. 5967–5973.
19
Kaplan, R.S., Norton, D.P., (2000). Translating strategy into Action The Balanced scorecard, Harward Business school press.
20
Koo, L.C., Ip, Y.K., (2004). BSQ Strategic Formulation Framework A Hybrid if Balanced Scorecard, SWOT Analysis and Quality function Deployment, Managerial Auditing Journal, Vol. 19, No. 4, P.P. 533-543.
21
Kaplan, R. S., & Norton, D. P. (2004). "Strategy maps: Converting intangible assets into tangible outcomes". Boston: Harvard Business School Press.
22
Kaplan, R.S., Norton, D.P. (1996a), Using the balanced scorecard as a strategic measurement system, Harvard Business Review (January–February), P.P. 75-85.
23
Kaplan, R., Norton, D. (1996b), Using the Balanced Scorecard as a Strategic Management System, Harvard Business Review (January–February), NO. 74 (1), P.P. 75–85.
24
Kaplan R.S., Norton D.P. (1996c), Translating strategy into action: the balanced scorecard. Boston, MA: Harvard Business School Press.
25
Kaplan, Robert, Norton, David (1993), Putting the balanced scorecard to work, Harvard Business Review, September-October, P.P. 134-137.
26
Kenneth, R. Andrews, (1971). "The Concept of Corporate Strategy", Dow Jones Irwin Inc. Homewood, Illinois, PP.26-27.
27
Learned, E. P., Christensen, C. R., Andrews, K. E., & Guth, W. D. (1965). "Business Policy: Text and cases". Irwin. Homewood, IL. 270p 40.
28
Li, R. J. (1999), Fuzzy Method in group decision making, Computers and Mathematics with Applications, Vol. 38(1). P.P. 91-101
29
Lin, C. J., Wu, W.W. (2008), A Causal analytical method for group decision making under Fuzzy environment, Expert Systems with Applications, Vol. 34, P.P. 205-213.
30
Makhijani, N., Creelman, J. (2008). How leading organizations successfully implement corporate strategy with the balanced scorecard. The OTI Thought Leadership Series, 1, 1-16.
31
Mintzberg, H. (1998). "startegy safari: a Guided tour through the wild of startegic management", business history reciew, 2002:37-74.
32
Opricovic, S., Tzeng, G. H. (2003), Defuzzification Within a multicriteria decision model, Journal of Uncertainty, Fuzziness and Know ledge based Systems, Vol. 11(5), P.P. 635-652.
33
Papalexandris, Alexandros, [et al.] (2005), An integrated methodology for putting the balanced scorecard into action, European Management Journal, Vol. 23, No. 2, P.P. 214–227.
34
Patzelt, H. and D. A. Shepherd (2009), “Strategic Entrepreneurship at Universities: Academic Entrepreneurs’ Assessment of Policy Programs,” Entrepreneurship Theory and Practice, Vol. 33, No. 1, pp. 319-340.
35
Porter, M.E., )1990(. The Competitive Advantage of Nations. The Free Press, New York.
36
Quezad, L.E., Cordova, F.M., Palominos, P., Godoy, K., Ross, J. (2009). Method for a identifying strategic objectives in strategy maps, International Journal of Production Economics, Vo. 122, P.P. 492-500.
37
Raval, V., Fichadia, A. (2007). Risks, Controls, and Security: Concepts and Applications. John Wiley & Sons.
38
Rohm & Halbach, Howard & Larry (2005), Developing And Using Balanced scorecard Performance Systems, Balanced Scorecards Institute.
39
Seyed-hosseini, S. M., Ebrahimi Taleghani, A., Bakhsha, A., Partovi, S. (2011). Extracting leanness criteria by empiloying the concept of Balanced Scorecard. Expert Systems with Application, Vo. 38, P.P. 10454-10461.
40
Tamura, H., Akazawa, K., Nagata, H., (2002). Structural Modeling of Uneasy Factors for Creating Safe, secure and Reliable Society’’, SICE System Integration Division Annual Conference, Japan, P.P. 330-340
41
Thakkar, J., Deshmukn, S.G., Gupta, A.D., Shankar, R., (2007). Development of a Balanced Scorecard an Integrated Approach of Interpretive Structural Modeling (ISM) and Analytic Network Process (ANP), International Journal of Productivity and Performance Management, Vol. 56, No. 1, P.P. 25-59
42
Tilles, S. (1963). "How to Evaluate Corporate Strategy", Harward Business Review, July-August,, p.112.
43
Wu, W.W. (2007), Choosing knowledge management strategies by using a combined ANP and DEMATEL approach. Expert Systems with Applications, Vol. 35, P.P. 828–835.
44
Yamazaki, M., Ishibe, K., Yamashita, S., (1997). An Analysis of Obstructive Factors to Welfare Service using DEMATEL Method, Reports of the Faculty of Engineering, Yamanashi University, Vol. 48, P.P. 25-30.
45
ORIGINAL_ARTICLE
بهرهگیری از رهیافت فضای سبز عمودی در جهت افزایش فضای سبز شهری (مطالعه موردی: مجتمع مسکونی گلدشت معالیآباد شیراز)
رویکرد طراحی و ایجاد فضاهای سبز بر سطح زمین، بهمرورزمان با مشکلات متعددی مواجه شده است. برای رفع این مشکلات رویکرد طراحی و ایجاد فضاهای سبز بر روی پیکرة محیطِ انسانساخت، پیشنهاد و تحت عنوان فضای سبز عمودی معرفی و بکار گرفته شد. ساختمانها گستردهترین محیطِ انسانساخت هستند؛ از این رو در کانون توجه طراحی و ایجاد فضاهای سبز قرارگرفتهاند و فضاهای سبز عمودی در ساختمانها به دو شکل بام سبز و دیوار سبز طراحی و ایجاد شدهاند. مهمترین ویژگی بام و دیوار سبز، پایداری آنها است و مهمترین عامل در پایداری بام و دیوار سبز، انتخاب گیاه متناسب با شرایط طبیعی محیط است. با رعایت این شرط توسعة فضاهای سبز عمودی میتواند نقش مؤثری در افزایش سهم سرانة فضای سبز برای شهروندان، بهخصوص در کلانشهرها، در یک بازه زمانی بلندمدت ایجاد کند. کلانشهر شیراز نیز با مساحت 1268 کیلومترمربع و جمعیت یکمیلیون و 547 هزار و 231 نفر، دارای سطح سبز 28 میلیون و 863 هزار و 872 مترمربعی است و سهم سرانة فضای سبز در آن ناچیز و در مناطق مختلف شهری متفاوت است. منطقة 6 شهری شیراز یکی از مناطقی است که نسبت به سایر مناطق از سهم سرانة فضای سبز اندکی برخوردار است و با دربرداشتن ساختمانهای بلندمرتبه بستر مناسبی برای طراحی و توسعة فضای سبز عمودی دارد. این مطالعه در مجتمع مسکونی گلدشت معالیآباد منطقة 6 شهری شیراز انجام شده است. در این مطالعه هشت گیاه پُرکاربرد در طراحی دیوار، سبز بررسی شدهاند تا ارجحترین گیاه برای استفاده در شهر شیراز انتخاب شود. برای این منظور بر اساس چهار معیار دما، بارندگی، خشکی و تعداد روزهای آفتابی، از روش فرآیند تحلیل سلسلهمراتبی استفاده شده است. نتایج نشان داد گیاه موچسب نسبت به سایر گیاهان از ارجحیت بیشتری برای طراحی دیوار سبز در این مجتمع برخوردار است؛ همچنین گیاهان پیچ گلیسین، شب بو، آبشار طلایی، عشقه، زرشک زینتی، گلنار و پیچ امینالدوله در اولویتهای دوم تا هشتم قرار گرفتند. بهطورکلی و بر اساس نتایج مطالعه چهار معیار اقلیمی دما، رطوبت، خشکی و تعداد روزهای آفتابی، با تأثیر بر ویژگیهای سرشتی گیاهان، ازجمله نیاز دمایی، نیاز آبی، مقاومت به خشکی و نیاز نوری، مؤثرترین عوامل اکولوژیکی بر استقرار گیاهان در یک محیط هستند؛ از این رو انتخاب گیاه برای طراحی دیوار سبز بر اساس عیارهای مذکور و با استفاده از روش فرآیند تحلیل سلسلهمراتبی، بر پایداری دیوار سبز و درنتیجه اثرگذاری آن برافزایش سهم سرانة فضای سبز، اثر مثبت دارد.
https://journal.shiraz.ir/article_80658_643ecee7336c3c8424832a2b96562f8f.pdf
2017-11-22
15
30
فضای سبز عمودی
دیوار سبز
تصمیمگیری چند معیاره
فرآیند تحلیل سلسلهمراتبی
علیرضا
بیابانی خانکهدانی
1
دکترای تخصصی بیوتکنولوژی گیاهی
AUTHOR
طاهره
عدالت سروستانی
edalatlandscaping@gmail.com
2
کارشناسی ارشد مهندسی طراحی محیط
LEAD_AUTHOR
اعظم رحمتی، الهه؛ فیروز زارع، علی و برجی، معصومه (تابستان 1393)، تدوین استراتژیهای توسعه فناوری بام سبز در کشور با استفاده از ابزارهای مدیریت استراتژیک (ماتریس SWOT و ماتریس IE). مطالعة موردی: شهر مشهد، مدیریت شهری، شمارة 35، ص 276 تا 280.
1
رضویان، محمدتقی و غفوریپور، امین (1389)، «بامهای سبز»، فصلنامة جغرافیایی آمایش محیط، شمارة 10، ص 138 تا 160.
2
شهلا، س (1390)، «دیوار سبز راهکاری نو برای توسعه فضای سبز شهری»، نخستین همایش باغ گیاهشناسی ملی ایران، نوشهر، 5 آبان.
3
شیرویهزاد، هادی و توکلی هرندی، محمدمهدی (تابستان 1393)، مباحثی در تصمیمگیری با معیارهای چندگانه، چ اول، تهران، مؤسسة علمی دانشپژوهان برین.
4
ماجدی، حمید و سیادتی، فریال سادات (بهار 1394)، «توسعة بام سبز در طراحی فضاهای شهری پایدار با ارائة راهکارها و پیشنهادات، نمونة موردی: باغ- مدرسهها»، مدیریت شهری، شمارة 38، ص215 تا 240.
5
مالچفسکی، یاچک (1392)، سامانة اطلاعات جغرافیایی و تحلیل تصمیم چند معیاره، ترجمة پرهیزگار، الف و غفاری گیلانده، ع، چ سوم، تهران، انتشارات سمت.
6
AyokunleOlubunmi, O., Xia, P.B. and Skitmore, M. June 2016. Green building incentives: A review. Renewable and Sustainable Energy Reviews, Volume 59: Pages 1611–1621.
7
Azkorra, Z., Pérez, G., Coma, J., Cabeza, L.F., Bures, S., Álvaro, J.E., Erkoreka, A. and Urrestarazu, M. March 2015. Evaluation of green walls as a passive acoustic insulation system for buildings.Applied Acoustics, Volume 89: Pages 46-56.
8
Benvenuti, S., Malandrin, V. and Pardossi, A. 12 May 2016. Germination ecology of wild living walls for sustainable vertical garden in urban environment.ScientiaHorticulturae, Volume 203: Pages 185-191.
9
Bertram, CH. And Rehdanz, K. December 2015. The role of urban green space for human well-being. Ecological Economics, Volume 120: Pages 139-152.
10
Department of Parks and Green Spaces Shiraz, 2016, www.eshiraz.ir
11
Djedjig, R., Bozonnet, E. and Belarbi,R. June 2016. Modeling green wall interactions with street canyons for building energy simulation in urban context. Urban Climate, Volume 16: Pages 75-85.
12
Elgizawy, EM. 2016. The Effect of Green Facades in Landscape Ecology. Procedia Environmental Sciences, Volume 34: Pages 119-130.
13
Ilhan, B. and Yaman, H. October 2016. Green building assessment tool (GBAT) for integrated BIM-based design decisions. Automation in Construction, Volume 70: Pages 26-37.
14
Jin, H. and Ling, W. September 2015. External wall structure of green rural houses in Daqing, China, based on life cycle and ecological footprint theories. Frontiers of Architectural Research, Volume 4: Pages 212-219.
15
Manso, M. and Castro-Gomes, J. January 2015. Green wall systems: A review of their characteristics. Renewable and Sustainable Energy Reviews, Volume 41: Pages 863–871.
16
Manso, M. and Castro-Gomes, J.P. September 2016.Thermal analysis of a new modular system for green walls. Journal of Building Engineering, Volume 7: Pages 53-62.
17
Perini, K. and Rosasco, P. December 2013. Cost–benefit analysis for green façades and living wall systems. Building and Environment, Volume 70: Pages 110-121.
18
Refat Ismail, M. June 2013. Quiet environment: Acoustics of vertical green wall systems of the Islamic urban form. Frontiers of Architectural Research, Volume 2: Pages 162-177.
19
Sadegh, H., Shahryari-ghoshekandi, R., Agarwal, Sh., Tyagi, I., Asif, M. and Kumar Gupta, V. June 2015. Microwave-assisted removal of malachite green by carboxylate functionalized multi-walled carbon nanotubes: Kinetics and equilibrium study. Journal of Molecular Liquids, Volume 206: Pages 151-158.
20
Shaik, S., Kumar Gorantla, K. and TalankiPuttarangaSetty, A.B. 2016. Investigation of Building Walls Exposed to Periodic Heat Transfer Conditions for Green and Energy Efficient Building Construction. Procedia Technology, Volume 23: Pages 496-503.
21
Silva, C.M., Gomes, M.G. and Silva, M. 15 March 2016. Green roofs energy performance in Mediterranean climate. Energy and Buildings, Volume 116: Pages 318-325.
22
Susorova, I. 2015. 5 – Green facades and living walls: vertical vegetation as a construction material to reduce building cooling loads. Eco-Efficient Materials for Mitigating Building Cooling Needs, Pages 127–153.
23
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تأثیر هدفمندسازی یارانهها بر عملکرد مالی شهرداریها (مطالعه موردی: شهرداریهای جنوب استان فارس)
بررسی جایگاه و نقش دولت در نظام اقتصاد شهری بهویژه آثار یارانه و جایگاه آن در اقتصاد شهری و آثار اقتصادی پرداخت یارانه بر توسعة شهری ضرورتی اساسی در برنامهریزی، مدیریت و راهبردهای توسعة شهرها است. هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر هدفمندسازی یارانهها بر عملکرد مالی شهرداریها (مطالعة موردی شهرداریهای جنوب استان فارس) در سال 94 است. پژوهش حاضر از نوع پیمایشی و از بُعد هدف کاربردی است. جامعة آماری بررسیشده در این پژوهش، 30 نفر از مدیران و کارشناسان مالی شهرداریها است در یازده شهرداری جنوب استان فارس، شامل شهرداریهای لامرد، مهر، اشکنان، اهل، علامرودشت، وراوی، گلهدار، بیرم، گراش، لار و خنج. برای افزایش قابلیت اتکای نتایج پژوهش هیچگونه نمونهگیری انجام نشده است و در پژوهش از سرشماری استفاده میشود. ابزار پژوهش در این تحقیق شامل یک پرسشنامة محققساخته است که بر اساس نیاز پژوهش در جامعة موردبررسی طراحی و تدوین شده است. روایی پرسشنامههای مذکور بر مبنای دیدگاه خبرگان و از روش تحلیل گویه انجام شده است. پایایی آن نیز بر اساس ضریب الفای کرونباخ 88/. ارزیابی و محاسبه شد؛ که بیانگر پایایی مطلوب پرسشنامة تحقیق است. در مطالعة حاضر تأثیر هدفمندسازی یارانهها بر عملکرد مالی، درآمدهای مستمر، درآمدهای متمرکز، هزینههای جاری و عمرانی شهرداریهای جنوب فارس ارزیابی شده است. برای این منظور عوارض چهارگانه ساختمانی، نوسازی، مالیات بر ارزشافزوده و عوارض متمرکز، از طریق آزمونهای کولموگروف-اسمیرنوف، آزمون t تک نمونهای، تحلیل واریانس و فریدمن، بررسی شده است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که هدفمندی یارانهها بر عملکرد مالی شهرداریهای مناطق جنوبی استان فارس تأثیر معنیداری داشته است
https://journal.shiraz.ir/article_80659_cb53f66d0f6472adc3152f33c3b940b8.pdf
2017-11-22
31
55
هدفمندسازی یارانهها
منابع مالی پایدار
توسعة پایدار شهری
هزینههای عمرانی
عملکرد مالی شهرداریها
فرضعلی
سالاری سردری
fsalari64@gmail.com
1
کارشناس ارشد جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه سراسری زابل
LEAD_AUTHOR
علی
محمودی
alimahmoodi1058@yahoo.com
2
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، گرایش مدیریت مالی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قشم
AUTHOR
احمدینژاد، اسدالله، کرمی، افشین و منادی، مینو (1386)، «اصلاح نظام قیمتگذاری فرآوردههای نفتی در ایران»، ششمین همایش بینالمللی انرژی در ایران، کمیتة ملی انرژی جمهوری اسلامی ایران، معاونت امور برق و انرژی وزارت نیرو.
1
اسلامی، سیفالله (1382)، «بررسی چگونگی بهبود توزیع یارانههای پرداختی در کشور در راستای حمایت از اقشار آسیبپذیر»، تهران، وزارت اقتصاد و امور دارایی، معاونت امور اقتصادی.
2
پرمه، زوار (1384)، «بررسی یارانة انرژی و آثار افزایش قیمت حاملهای انرژی بر سطوح قیمتها در ایران». فصلنامة پژوهشهای بازرگانی، شمارة 34، ص 4 تا 13.
3
جبل عاملی، فرخنده و گودرزی فراهانی، یزدان (1392)، «تأثیر هدفمندی یارانه بر میزان تقاضای آب مصرفی شهری در قم»، فصلنامة مدلسازی اقتصادی، 7 (12).
4
حسینی، سید شمسالدین و مالکی، امین (1384)، «روش پرداخت یارانه و معیارهای انتخاب آن: بررسی تجربة کشورهای منتخب و ایران»، ماهنامة بررسیهای بازرگانی، (13).
5
حیدری، خلیل (1382)، شناسایی و شیوههای حمایت از اقشار آسیبپذیر، مؤسسة مطالعات و پژوهشهای بازرگانی.
6
رضاییپور، محمد، ذوالفقاری، مهدی، یوسفی دیندارلو، مجتبی و نجارزاده، ابوالفضل (1392)، «مقایسة عملکرد مدلهای خطی و غیرخطی در توضیح سیستم تقاضای تقریباً ایدئال»، فصلنامة مدلسازی اقتصادی، 7 (22).
7
سالاری سردری، فرضعلی و کیانی، اکبر (1396)، «شناسایی ابزارهای اقتصادی در مدیریت تأمین منابع مالی شهرهای انرژی محور (نمونه پژوهی: بندر عسلویه)»، فصلنامة مدیریت شهری نوین، سال پنجم، شمارة شانزدهم، معاونت برنامهریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری شیراز.
8
شریفزاده، جواد، (1384)، ارزیابی آثار افزایش قیمت حاملهای انرژی بر قیمتها (تحلیل داده-ستانده)، پایاننامة کارشناسی ارشد اقتصاد، دانشکدة اقتصاد دانشگاه امام صادق علیهالسلام.
9
شعربافیان، نیلوفر (1387)، «برآورد پتانسیل فنی و اقتصادی انرژی خورشیدی حرارتی در ایران: راهکاری برای توسعة پایدار انرژی»، فصلنامة مطالعات اقتصاد انرژی، 4 (15)، ص 35 تا 53.
10
عزیزی، مهشید، کاظمی، شهاب و علیحیدری بیوکی، طاهره (1391)، «تحلیل آثار تورمی اصلاح قیمت حاملهای انرژی در مبحث هدفمندی یارانهها با رویکرد مدیریت اقتصاد»، اولین کنفرانس بینالمللی نفت، گاز، پتروشیمی و نیروگاهی، تهران.
11
فرزین، محمدرضا و بیژن صفوی (1390)، «هدفمند کردن یارانهها: از نظریه تا عمل»، گزارش پژوهشی پژوهشکدة امور اقتصادی.
12
قادری، جعفر (1385)، «ارزیابی نظام مالی و درآمدی شهرداریها در ایران»، فصلنامة بررسی اقتصادی، دورة سوم، شمارة 3.
13
قادری، سید فرید، رزمی، جعفر و عسگر صدیقی (1384)، «بررسی تأثیر پرداخت یارانة مستقیم انرژی بر شاخصهای کلان اقتصادی با نگرش سیستمی»، نشریة دانشکدة فنی، شمارة 4، ص 527 تا 537.
14
کشاورز حداد، غلامرضا (1388)، امکانسنجی شناسایی خانوارهای نیازمند از خانوارهای نیاز در ایران در راستای هدفمند نمودن یارانهها، تهران، انتشارات مؤسسة مطالعات و پژوهشهای بازرگانی.
15
مرکز پژوهشهای مجلس. دفتر مطالعات اقتصادی (1385)، «کاربرد یارانه در اقتصاد ایران».
16
مریدی، فاضل (1385)، حذف یارانههای انرژی و ارزیابی آثار توزیعی آن، تحلیل داده-ستانده، پایاننامة کارشناسی ارشد اقتصاد، دانشکدة اقتصاد دانشگاه امام صادق علیهالسلام.
17
معاونت توسعة مدیریت و منابع انسانی (1390)، آشنایی مقدماتی با طرح هدفمندسازی یارانهها.
18
وزارت بازرگانی، معاونت برنامهریزی و امور اقتصادی، (1388)، اثر افزایش قیمت حاملهای انرژی بر تورم.
19
وزارت نیرو (1379)، «گزارش بررسی آثار تورمی افزایش قیمت انرژی بر هزینة خانوارهای شهری و روستایی»، معاونت انرژی.
20
Bacon, R., & Ley, E., & Masami, K. (2010). Subsidies in the energy sector: Measurement, impact, and design. Background Paper for the Energy Strategy, Washington, DC: World Bank.
21
Fetini, H., & Bacon,R. (1999). Economic aspect of increasing energy price to border price level in the Islamic Republic of Iran. Washington D C, the World Bank.
22
Frend, L., & Walich, C., & Cheistine, I. (1995). Raising household energy prices in Poland who gains? Who loses? Policy Research Working Paper, the World Bank.
23
Tarr, D., & Jesper, J. (2002). Trade, foreign exchange and energy policies in the Islamic Republic of Iran: reform agenda, economic implications and impact on the poor, World Bank Policy Research, Working Paper No. 2768.
24
United Nations Environment program division of technology, industry and economics. Reforming energy subsidies, 2002.
25
hamd.A.U., & Bouis.E.H., & Gunter.T, & Hans L. (2001). The Egyptian food subsidies system: Structure, performances and options for reform. Research Reporting 119.IFPER, Washington,D.C.
26
www.asriran.com
27
www.dolat.ir
28
www.niopdc.ir
29
www.shana.ir
30
www.smtc.ac.ir
31
www.tahavolateeghtesadi.ir
32
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی وضعیت عوامل مؤثر بر انگیزش کارکنان شهرداری شیراز از دیدگاه کارکنان و مدیران بر اساس تئوری هرزبرگ و ارائة راهکار
هدف کلی این پژوهش بررسی وضعیت عوامل مؤثر بر انگیزش کارکنان شهرداری شیراز از دیدگاه کارکنان و مدیران و ارائة راهکار است. روش پژوهش پیمایشی و توصیفی است. جامعة آماری کارکنان، شامل تمامی کارکنان رسمی و قراردادی شاغل در شهرداری شیراز به تعداد 1335 نفر است و نمونة آماری کارکنان، برحسب فرمول کوکران 300 نفر محاسبه شده که با روش طبقهبندی و بهصورت تصادفی ساده انتخاب شدهاند. جامعة آماری مدیران شهرداری شیراز نیز به تعداد 70 نفر بوده که همة آنها در نمونة آماری مدیران قرار گرفتهاند. ابزار پژوهش، پرسشنامة محققساخت است که پس از تأیید پایایی و روایی در نمونة آماری کارکنان و مدیران توزیع شد. تعداد 276 نفر از کارکنان و 50 نفر از مدیران، پرسشنامه را تکمیل نمودند. نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد که از دیدگاه کارکنان، اثر سه عامل انگیزشی «شناخت»، «موفقیت» و «پیشرفت» در سطح متوسط است و اثر سه عامل انگیزشی «مسئولیت»، «محتوای کار» و «رشد» کمتر از سطح متوسط است. از دیدگاه مدیران فقط عامل انگیزشی «پیشرفت» با سطح متوسط برابر است و میانگین سایر عوامل از سطح متوسط کمتر است. بین دیدگاه مدیران و کارکنان بهجز عامل انگیزشی پیشرفت در مورد سایر عوامل انگیزشی تفاوت وجود دارد.
https://journal.shiraz.ir/article_80663_51e2b0fdb1de8ca536da8d6442b8fa37.pdf
2018-02-20
57
81
انگیزش
کارکنان
رضایت شغلی
شهرداری
پروین
صفری
pssafari@yahoo.com
1
کارشناسی ارشد مدیریت استراتژیک، دانشگاه شیراز
LEAD_AUTHOR
آخوندی بناب، حبیبالله و همکاران (1390)، «بررسی رابطة بین منبع کنترل مدیران با انگیزش شغلی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی در سال 89-88»، مجلة فراسوی مدیریت، دورة 5.
1
آرش، احمد و همکاران (1393)، «بررسی رابطة انگیزش پیشرفت و سرمایة انسانی کارکنان جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران، مجلة اندیشههای نوین تربیتی»، دورة 10، شمارة 3.
2
احد مطلقی، احسان و شفیعیخواه، مهری (1393)، «بررسی عوامل مؤثر بر انگیزش کارکنان شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران»، کنفرانس سراسری محیطزیست و انرژی ایران، مؤسسة بینالمللی آموزشی و پژوهشی خوارزمی.
3
استونر، جیمزایاف، فریمن، ادوارد و گیلبرت، دانیل. آر (1382)، مدیریت، ترجمة علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، چ 2، تهران، انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی.
4
اسماعیلی مزیدی، مهدی (1392)، شناسایی عوامل مؤثر بر انگیزش کارکنان بانک سپه استان فارس، پایاننامة کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه شیراز.
5
امیدی، علیرضا و همکاران (1391)، «رابطة بین انگیزش مشارکت، توانمندسازی روانشناختی و تعهد عاطفی کارکنان سازمان تربیتبدنی»، مجلة مدیریت ورزشی، دورة 4.
6
امیرکبیری، علیرضا (1377)، سازمان و مدیریت، تهران، نشر ملک.
7
امیرکبیری، علیرضا (1376)، مروری بر تئوریهای مدیریت، تهران، نشر هور.
8
ایراننژاد پاریزی، مهدی و ساسان گهر، پرویز (1373)، سازمان و مدیریت از تئوری تا عمل، چ 2، تهران، مؤسسة بانکداری ایران.
9
ایراننژاد پاریزی، مهدی و ساسان گهر، پرویز (1370)، سازمان و مدیریت از تئوری تا عمل، تهران، مؤسسة بانکداری ایران.
10
بادران، سمیه، جوانمرد، حبیبالله (1393)، «بررسی تأثیر سیستمهای تشویق سازمانها بر انگیزش و عملکرد کارکنان»، همایش بینالمللی مدیریت.
11
برومند، زهرا (1389)، مدیریت رفتار سازمانی، چ22، دانشگاه پیام نور.
12
بهمنی، ریحانه و سلیمانپور عمران، محبوبه (1393)، «بررسی رابطة ساختار سازمانی با انگیزش کارکنان در سازمانها»، اولین کنفرانس ملی تحقیق و توسعه در هزارة سوم، دانشگاه آزاد اسلامی علیآباد کتول.
13
بیرانوند، سعید و بیرانوند، وحید (1393)، «بررسی انگیزش شغلی، رضایت شغلی و عملکرد شغلی کارکنان بانکهای خرمآباد»، کنفرانس بینالمللی مدیریت در قرن 21.
14
پرمور، فضه (1386)، بررسی نیازهای مؤثر بر انگیزش کارکنان از دید کارکنان و مدیران هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، پایاننامة کارشناسی ارشد علوم تربیتی، دانشگاه الزهرا.
15
جدیدی محمدآبادی، اکبر و جباری ظهیرآبادی، علی (1393)، انگیزش و مفاهیم مرتبط به آن در پیشبرد اهداف مدیریت.
16
توکلی قوچانی، حمید و همکاران (1392)، «رضایت شغلی و عوامل مرتبط با آن در بین اعضای هیأت علمی، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی»، مجلة مرکز مطالعات و توسعة آموزش پزشکی، دورة 9، شمارة 1.
17
چهاردولی، منصوره (1390)، بررسی وضعیت عوامل مؤثر بر انگیزش شغلی کارکنان بانک مسکن شهر تهران و ارائة راهکارهای مناسب برای بهبود آن، پایاننامة کارشناسی ارشد مدیریت، دانشگاه علامه طباطبایی.
18
حبیبی، فاطمه و امیریانزاده، مژگان (1393)، «انگیزش»، اولین کنفرانس ملی توسعة پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی.
19
حجازی، مهرنوش (1389)، «بررسی ارتباط انگیزش کارکنان و میزان رضایت اربابرجوع از خدمات سازمان ثبتاسناد و املاک»، پایاننامة کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور.
20
حسینی، سید نصرالله و همکاران (1392)، «عوامل مؤثر در انگیزش شغلی اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد: کاربرد تئوری انگیزش هرزبرگ»، مجلة ایرانی آموزش در علوم پزشکی، دورة 13، شمارة 12.
21
خلعتبری و همکاران (2013)، «شناسایی همبستگی بین استرس شغلی، رضایتمندی شغلی، انگیزش شغلی و فرسودگی شغلی و احساس استرس»، مجلة علوم رفتاری و اجتماعی، شمارة 84.
22
خورشید، صدیقه (1390)، «مطالعة رابطة نگرش، ادراک و انگیزش کارکنان با موفقیت، سیاست و برنامههای خصوصیسازی»، مجلة روانشناسی بالینی و شخصیت، دورة 18، شمارة 3.
23
خورشیدی، عباس، مولانا، ناصر و درب اصفهانی، حمیده (1389)، عوامل مؤثر بر تقویت انگیزة شغلی مدیران، فصلنامة تحقیقات روانشناسی، سال دوم، شمارة ششم.
24
دسلر، گری (1368)، مبانی مدیریت، ترجمة داود مدنی، تهران، چاپ آرین.
25
دهناد، میثم (1393)، «الگوی تکاملی انگیزش، راهبردی بر چالشهای جهان نوین»، کنفرانس بینالمللی مدیریت در قرن 21.
26
رابینز، استیفن پی (1382)، تئوری سازمان (ساختار، طراحی، کاربردها)، ترجمة سید مهدی الوانی، حسن داناییفرد، چ 5، تهران، نشر صفار.
27
رابینز، استیفن پی (1378)، مبانی رفتار سازمانی، ترجمة پارسائیان، علی و اعرابی، محمد، انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی.
28
رابینز، استیفن (1377)، مبانی رفتار سازمانی، ترجمة کبیری، قاسم، انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی.
29
رابینز، استیفن پی (1378)، رفتار سازمانی، مفاهیم، نظریهها و کاربردها، ترجمة علی پارساییان و سید محمد اعرابی، تهران، دفتر پژوهشهای فرهنگی.
30
رابینز، استیفن پی (1374)، مدیریت رفتار سازمانی، ترجمة علی پارساییان و سید محمد اعرابی، انتشارات مؤسسة مطالعات و پژوهشهای بازرگانی.
31
رابینز، استیفن (1389)، مبانی رفتار سازمانی، ترجمة محمد اعرابی، محمد تقیزاده مطلق، دفتر پژوهشهای فرهنگی، تهران، ویرایش نهم.
32
رابینز، استیفن و تیموتی، جاج (1389)، رفتار سازمانی، چ 2، ترجمة مهدی زارع، نص، تهران.
33
رابینز، استیفن پی (1389)، رفتار سازمانی، چ 2، نص، تهران.
34
رضائیان، علی (1391)، مبانی مدیریت رفتار سازمانی، چ 12، سمت.
35
رضائیان، علی (1379)، مدیریت رفتار سازمانی، تهران، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی
36
دانشگاهها، سمت.
37
رضاییان، علی (1385)، مبانی مدیریت رفتار سازمانی، چ 7، تهران، انتشارات سمت.
38
رضایی صوفی، مرتضی و شعبانی باباناری، عباس (1392)، «بررسی رابطة عوامل برانگیزانندة شغلی بر اساس مدل هرزبرگ و رضایت شغلی کارکنان فدراسیونهای ورزشی کشور»، مجلة پژوهشهای کار برای مدیریت و علوم زیستی در ورزش، دورة 2، شمارة 2.
39
رضوی پور، غفار (1387)، انگیزش در مدیریت اسلامی، شیراز، نشر ایلاف.
40
زند آذر، سوزان، چیذری، محمد و عابدی، محمد (1392). «بررسی رضایت شغلی در سایه بهداشت و انگیزش»، دومین همایش ملی علوم مدیریت نوین، گرگان.
41
ساعتچی، محمود (1369)، «روانشناسی در کار سازمان و مدیریت»، مرکز آموزش مدیریت دولتی.
42
سلاجقه، سنجر، گرگانی، زهره و غلامیان، لیلا (1393). «ایجاد انگیزه در کارکنان»، نخستین کنفرانس آیندهپژوهشی، مدیریت و توسعه، شیراز.
43
سید جوادین، سید رضا (1386)، تئوریهای مدیریت، چ 3، نگاه دانش، تهران.
44
سیف، علیاکبر (1386)، روانشناسی پرورشی، تهران، انتشارات آگاه.
45
صالحی، علیرضا و همکاران (1393)، «رابطة ابعاد تئوری هدفگذاری با انگیزش شغلی کارکنان نیروی انتظامی زنجان»، مجلة طب انتظامی، دورة 3.
46
صفری، اکرم و صبوری، رضا (1393)، «بررسی رابطة بین نیاز به کسب موفقیت و میزان انگیزش شغلی»، کنفرانس بینالمللی مدیریت در قرن 21.
47
عباسی نژاد، احمد (1393)، «مطالعات ارتباط بین هدفگذاری، کنترل شغل و خودکارآمدی از متغیرهای انگیزشی با ابعاد توانمندسازی کارکنان»، کنفرانس مدیریت، تحول و نوآوری در توانمندسازی مدیریت.
48
عطوفی، امین و همکاران (1391)، «بررسی مقایسهای عوامل بهداشتی– انگیزش کارکنان بیمارستانهای شهید فقیهی و کوثر شیراز بر اساس تئوری هرزبرگ در سال 1390»، فصلنامة بیمارستان، سال سیزدهم، شمارة 2.
49
علیاکبر دهخدا (1348)، لغتنامه، جزوة شمارة 157، تهران، سازمان لغتنامه، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران.
50
غضنفری، احمد و عابدی، لطفعلی (1387)، «بررسی رضایت، انگیزش و عملکرد شغلی کارکنان»، مجلة
51
پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، دورة 1.
52
قاسمی، زهرا و میرزایی، یعقوب (1393)، «بررسی و تبیین اهمیت و جایگاه انگیزش در مدیریت اسلامی»، همایش بینالمللی مدیریت.
53
قاضوی، سمیرا، پهلوان، الهه و تقیزاده، اصغر (1393)، «عوامل اثرگذار برانگیزش شغلی کارکنان در
54
سازمانها و نهادها»، کنفرانس بینالمللی توسعه و تعالی کسبوکار و اقتصاد و مدیریت.
55
کشاورز افشار و همکاران (1393)، «ارتباط متغیرهای جمعیت شناختی با انگیزش و فرسودگی شغلی اعضای هیأت علمی دانشگاه»، مجلة علوم رفتار، دورة 8، شمارة 2.
56
کیانینژاد، آزاده و نخعی، نبیه (1393)، «بررسی رابطة عوامل انگیزشی با کارایی کارکنان»، کنفرانس بینالمللی مدیریت در قرن 21.
57
محمدی، افسانه، ونکی، زهره و محمدی، اشرف (1391)، «تأثیر بهکارگیری برنامه انگیزشی طراحیشده مبتنی بر سرپرستاران بر رضایت بیماران»، مجلة دانشکدة پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران (حیات) دورة 18، شمارة 4.
58
محمدی، علیرضا (1381)، عوامل مؤثر بر انگیزش کارکنان آب منطقهای خراسان از دیدگاه کارکنان و مدیران، پایاننامة کارشناسی ارشد، مؤسسة تحقیقات و آموزش مدیریت وابسته به وزارت نیرو.
59
محمدی، نادر، اکبری، پیان و شهبازی، فرشاد (1393)، «بررسی عوامل مؤثر بر رضایت کارکنان با توجه به تئوریهای انگیزشی»، نخستین کنفرانس آیندهپژوهی، مدیریت و توسعه
60
محمودی، عمر، درخشانی، امید و روخنده، ناصح (1393)، «بررسی نقش غنیسازی شغل در ایجاد رضایت و انگیزه شغلی کارکنان»، کنفرانس بینالمللی حسابداری، اقتصاد و مدیریت مالی.
61
مسعود اصل، ایروان، اخوان بهبهانی، علی، نصرتینژاد فرهاد و غلامرضا نژاد، علی (1389)، «بررسی ارتباط عوامل بهداشتی و عوامل انگیزشی با رضایت شغلی کارکنان بیمارستانهای آموزشی یاسوج بر اساس نظریة انگیزشی هرزبرگ»، مجلة علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، دورة 20، شمارة 1.
62
مورهد، گریفین (1374)، رفتار سازمانی، ترجمة مهدی الوانی و غلامرضا معمارزاده، تهران، مروارید.
63
مورهد، گریفین (1389)، رفتار سازمانی، چ 15، مروارید، تهران.
64
مورهد، گریفین (1382)، رفتار سازمانی، چ 7، ترجمة سید مهدی الوانی و غلامرضا معمارزاده، تهران، انتشارات مروارید.
65
مهرام، بهروز و حرمت آبادی، دشتی (1388)، «تأثیر سبک رهبری مدیران بر احساس برابری کارکنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد»، مدیریت سلامت، سال دوازدهم، شمارة 38.
66
میر کمالی، سید محمد (1372)، مدیریت در آموزشوپرورش، تهران، انتشارات رشد.
67
نایلی، محمدعلی (1373)، انگیزش در سازمانها، انتشارات دانشگاه شهید چمران.
68
نصیری پور، میراشکان و همکاران (1392)، «عوامل مؤثر بر رضایت شغلی کارکنان بر اساس نظریة هرزبرگ در بیمارستانهای آموزشی شهرستان قزوین»، مجلة پیاورد سلامت، دورة 7، شمارة 4.
69
نیت، گیج و دیوید، برلاینر (1374)، روانشناسی تربیتی، چ 1، ترجمة غلامرضا خوینژاد و همکاران، پاژه، مشهد.
70
ورکیانیپور، نفیسه و آزما، فریدون (1393)، «بررسی نظریههای انگیزش از خاستگاه تا اسلام و تأثیر شناخت مدیران از نیازهای انگیزشی کارکنان بر بهرهوری سازمان»، اولین کنفرانس ملی تحقیق و توسعه در هزاره سوم، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علیآباد کتول.
71
وکیلی، سیاوش (1375)، بررسی تفاوتهای نگرش مدیران و کارکنان نسبت به عوامل مؤثر در انگیزش در سازمان حسابرسی، پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشکدة علوم اداری و مدیریت بازرگانی.
72
هادسن، کریستین (1385)، روانشناسی کار، ترجمة نقش تبریزی، شهرام، تهران، انتشارات ققنوس.
73
یاسینی، علی، عبدی، مالک و یاسینی، مجتبی (1393)، «تبیین ارتباط رهبری معنوی گرا با انگیزش شغلی کارکنان در سیستم آموزش عالی»، نخستین همایش ملی علوم تربیتی و روانشناسی مرودشت.
74
یزدانینشاط، عبدالرضا (1389)، «طراحی مدل انگیزش کاری کارکنان ستادی شرکت نفت فلات قاره ایران»، پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور تهران.
75
Alderfer, C.P. (1972). Existence, and growth. New York: Free Press.
76
Armstrong M (1991). Personal Management Practice. 4 th ed: Kogan, 1991
77
Atkinson, J. W. (1964), Introduction to motivation. Princetion, NJ: Van Nostrand.
78
Atkinson, J. W. (1964), Introduction to motivation. van Nos- trand Reinhold. Newyork2 Herzberg, F. Mausner, B. & Snyderman. B. The Motivation to Work (New York: Wiley, 1959)
79
Bandura, A. (1997). Self-Efficacy: The Exercise of Control. New York: Freeman.
80
Campbell, J. P, & Pritchard, R,D. (1976). Motivation theory in industrial and organizational psychology. In M. D.Dunnette (Ed), Handbook of industrial and organizational psychology: 63 – 130. Chicago: Rand McNally.
81
Cohen, C., & Spector, P.E. (2001). The roleofjustice in organizations. Organizational Behavior and Human Decision Processes. No. 3.
82
Fairholm, G. W. (1996). Spiritual leadership: Fulfilling whole-self needs at work. Leadership and Organizational Development Journal, 17 (5).
83
Fry, L. W., & Matherly, L. L. (2006). Spiritual Leadership and organizational performance: an exploratory study, available at: www. Tarleton. Edu
84
Hauff, S., Richter, N. F., Tressin, T. (2015). Situational Job characteristics and Job Satisfaction: The moderating role of national culture. International Business Review. Xxx-xxx.
85
Hersey Paul,H, Belanchard,Kenneth (1998), Mangement of Organizational Behavior,utilizing Human Resurces, Prentice / Hall international
86
Hill R. (1984). Abraham Maslow: The Philosopher Who Ranked Human Need: International Management, 1984.
87
Hoffman, B., & Dpatariu, A., (2007), The influence of self-efficacy and metacognitive.
88
Latham, Gary P (2007): Work Motivation: History, Theory, Research and Practice, London: Sage Publication.
89
Landy, F., & Conte, J.M. (2008). Work in the 1 th century. Second Edition, Blankwell, Publishing.
90
Latham GP, Yukl G. A Review of Research on the Application of Goal Setting in Organization: Academy of Management Journal 1978.
91
Lock, E.A., & Latham, G.P. (1990). A theory of Goal setting and task performance. Englewood Cliffs, NJ: Prentice – Hall.
92
Luthans F. (1992). Organizationl Behavior. N.Y: McGraw-Hill, 1992.
93
Lundberg, Ch., Gudmundson, A., Andersson, T. D. (2009). Herzberg's Two-Factor Theory of work motivation tested empirically on seasonal workers in hospitality and tourism. Tourism management. 30. 890-899.
94
McClelland, D.C. (1971). Assessing human motivation. New York: General Learning Press.
95
Mukhi. H.R. (1995). Management of System, New Dehli, Smt,Sumitra Handa.
96
Parsons, E., Broabbridge, A. (2006). Job motivation a2nd satisfaction: Unpacking the key factors for charity shop managers. Journal of Retailing and Customer services. 13. 121-131.
97
Plunket,Atnner and Allen, "Management Metting and Exceeding custormer Expection ",by Thomson lerning 2002.
98
Robbins SP (1991). Organizational Behavor. 5 th ed: Printice-Hill, 1991.
99
Steers, Richard M., Mowday, Richard T. (2004) Introduction To Special Topic Forum the Future of Work Motivation Theory, Academy of Management Review 2004, Vol. 29, no. 3.
100
Story, P. A., Hart, J. W., Stasson, M. F., Mahoney, j. M. (2009). Using a two-factor theory of achievement motivation to examine performance-based outcomes and self-regulatory processes. Personality and individual Differences. 46. 391-395.
101
Spector, P.E. (2004). Perceived control by employees: A meta-analysis of studies concerning sutonomy and participation at work. Human Relations, 56.
102
Velickovic, V. M., Radullovic, O., Mihajlovic, J. (2014). Organizational Commitment and Job Satisfaction Among Nurses in Sebria. A Factor Analysis. Nursing Outlook
103
ORIGINAL_ARTICLE
راهکارهای اقتصاد مقاومتی در گذر زمان
اقتصاد مقاومتی و تجلی افق روشن آن و ماحصل باروریهای چندلایة آن، پدیدهای تازه شناختهشده است و تجربة جمهوری اسلامی ایران اولین تجربه در نوع اسلامی آن، در بین کشورهای دنیاست. از دید برخی کارشناسان، این نوع اقتصاد راهکار مناسبی برای این روزهای اقتصاد کشور و شرایط تحریمهای بیسابقهای است که به کشورمان تحمیل شده است. مقام معظم رهبری در چند سال اخیر بحث اقتصاد مقاومتی را مطرح و از آن بهعنوان روشی مهم در تغییر مسیر حرکت اقتصادی کشور یاد کردند؛ روشی که در برابر هجمههای غرب همانند سدی محکم کارآمد باشد. پدیدة اقتصاد مقاومتی مثل هر پدیدة بینظیر، نیاز به معرفی، معنا، کاربرد و فرایند شناسی دارد؛ از این رو در این پژوهش سعی شده است که اصول و خطمشی الگوی اقتصاد مقاومتی که مبتنی بر اقتصاد اسلامی است و بایدهای مطرحشده در بیانات مقام معظم رهبری درزمینة عبور از پیچ توسعه و پشت سر گذاشتن شرایط حاکم بر اقتصاد کشور، در قالب روش مطالعة کتابخانهای معرفی و تجارب نزدیک به آن در کشورها و برهههای زمانی مختلف معرفی شوند. اقتصاد مقاومتی به این معناست که در تعامل با دنیا در موضع قدرت قرار داشته باشیم و دنیا که به لحاظ سیاسی با ما درگیر است، نتواند از جنبة اقتصادی به ما ضربه بزند تا به این نتیجه برسند که ما برای وضعیت اقتصادی کشور خود تمهیداتی اندیشیدهایم و برنامهریزیهای استراتژیکی را اجرا میکنیم؛ بهطوریکه نمیتوانند به ما فشار بیاورند و درنهایت در تعاملات سیاسی نتوانند از موضع برتر حرف بزنند. اقتصاد مقاومتی قطعاً راهکار و چارچوب برنامهریزی ما برای تعامل با دنیا است. اقتصاد مقاومتی در قالب مفهومی الگوی اسلامیـ ایرانیِ پیشرفت و جهاد اقتصادی و همت مضاعف، کار مضاعف است؛ از این رو جمهوری اسلامی قادر است با برنامهریزی، تلاش، تدوین استراتژیها و مشارکت مردم، بهویژه طراحان برنامههای اقتصادی و دستگاه اجرایی، اقتصاد مقاومتی را به منصة ظهوری بیسابقه بگذارد.
https://journal.shiraz.ir/article_80664_7df19a9c29b4508ec02f980ec5692a88.pdf
2018-02-20
83
100
اقتصاد مقاومتی
اقتصاد اسلامی
تجارب اقتصاد مقاومتی
علیرضا
صیادی
alirezasayadi@gmail.com
1
کارشناس فنی شهرداری منطقه 5 شیراز
LEAD_AUTHOR
تاری، فتحالله؛ سید شکری، خشایار و کاویانی، زهرا (۱۳۹۱)، اقتصاد مقاومتی و مؤلفههای آن، تهران، انتشارات دفتر مطالعات اقتصادی (گروه بازرگانی)، مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی.
1
قاسمی، علی (1391)، «اقتصاد مقاومتی در برابر تحریم اقتصادی»، تهران، هفتهنامة صبح صادق، شمارة 561، 16 اردیبهشتماه 1391، ص 8.
2
قویدل، عادل (1393)، «تجربه پدافند اقتصادی در ونزوئلا»، ماهنامة تحلیلی ترویجی و گفتمانی قرارگاه پدافند اقتصادی، شمارة چهارم، ص 39 و 40.
3
مبینی یعقوب (1391)، «مؤلفهها و شاخصهای اقتصاد مقاومتی»، همایش ملی بررسی و تبیین اقتصاد مقاومتی، رشت، دانشگاه گیلان.
4
نادعلی، فتحالله (1394). هشت سال دفاع مقدس، مظهر اقتصاد مقاومتی.
5
حیدری مطلق، راضیه (1390)، مجلة اقتصادی ماهنامة بررسی مسائل و سیاستهای اقتصادی، شمارة 1 و 2.
6
خبرگزاری جمهوری اسلامی (1364)، نشریة گزارشهای ویژه، ص 33.
7
عزیزنژاد، صمد و سید نورانی، محمدرضا (1388)، خلاصهمطالعاتطرحاستراتژیتوسعةصنعتیکشور، تهران، دانشگاه صنعتی شریف، مؤسسة انتشارات علمی.
8
صادقی، عدنان (1385)، «اقتصاد ایران پس از انقلاب، ازهمگسیختگی و پوپولیسم»، ترجمة پرویز صداقت، مجلة فرهنگ و توسعه، ص 80.
9
علیخانی، محمود (1382)، توسعةاقتصادی: مفاهیم،مبانینظری،نهادگراییوروششناسی، تهران، سمت.
10
Lopes, George, and Cortigh, David. (1996). "The Sanctions Era: An Alternative to Military Intervention". the FlecherForoum Sum/Fall, p65-85.
11
Malvi,. R. J. (1990). Macroeconomics". Harpercollins.
12
Meroon, P.J. (1990). "Koreas Finantial Evolution, 1961- 1989". In Kwon, ed. Korea Economic Dvelopment, Greenwood Press, pp:185- 205.
13
Carter; Colin A, Li;Xianghong (1999). "Economic Reform And The Changing Pattern of China's Agricultural Trade". Working Paper For Department of Agricultural And Resource Economics, University of California, Davis July.
14
Huff, A, (1962). "principles of Economics". London macmillan.
15
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی چالشهای معابر بافت فرسوده، با رویکرد تعاملات اجتماعی (نمونه موردی: منطقة تاریخی و فرهنگی شیراز)
در طرحهای نوسازی بافت فرسودة شهری در کشور ما، معابر اهمیت بسیاری یافتهاند؛ بهگونهای که شاهدیم تخریب معابر قدیمی و ساخت و تعریض معابر جدید بهجای آنها، بدون توجه به چگونگی روابط همسایگی، تعاملات اجتماعی و زندگی جمعی ساکنان محلهها انجام میشود. این در حالی است که بسیاری از معابر محلههای قدیمی و فرسودة شهرهای ما، درعینحال که محل اقشار پایینتر جامعة شهرنشین هستند، بافت زندهتر و پویاتری نسبت به محلات جدید و نوساز دارند؛ درنتیجه نوسازی کالبد آنها به شکل و شیوة کنونی، تنها موجب از بین رفتن بافت اجتماعی آنها و انتقال ساکنانشان به نقاط دیگر شهر میشود. این عوامل باعث جدا افتادگی این محدودههای شهری از سایر قسمتهای شهری میشود و آن را ازلحاظ کارکردی دچار آسیبهای شدید میکند. یکی از عوامل اصلی این موضوع ناکارآمدی و نامتناسبی شبکة معابر اینگونه بافتها، با شرایط روز زندگی مردم شهر است. این مقاله حاصل مشاهدات عینی، برداشتهای میدانی و مطالعات اسنادی است. به شیوة تحلیلی– توصیفی سعی در بررسی الگوی شبکة معابر در بافت فرسودة منطقة هشتم شیراز (منطقة تاریخی فرهنگی) داشته و با بررسی و بیان مشکلات و آسیبهای موجود در الگوی شبکة معابر بافتهای فرسوده، منطبق نبودن اینگونه شبکة معابر را با توجه به نیازهای امروزی انسان بررسی میکند. در پایان با نتایج کاربردی و با تأکید بر سلسلهمراتبی از نظام مراکز و فضاهای باز شهری، حل مسائل اجرایی و واقعیت ازکارافتادگی بافتهای فرسوده براثر ناکارآمدی شبکة معابر آن، قصد دارد راهکاری برای ایجاد روابط و تعاملات اجتماعی در محلات ارائه دهد.
https://journal.shiraz.ir/article_80665_18e606f08b068cc60b2f10f2ac818c91.pdf
2018-02-20
101
116
معابر
بافت فرسوده
تعاملات اجتماعی
منطقة تاریخی و فرهنگی
شیراز
فاطمه
کشاورز
f.keshavarz87@yahoo.com
1
کارشناس ارشد حسابداری
LEAD_AUTHOR
منابع
1
اپلیارد، دونالد (1382). «خیابانها میتوانند باعث مرگ شهرها شوند»، ترجمة نوین طولایی، فصلنامة معماری و شهرسازی آبادی 39.
2
بذرگر، محمدرضا (1382). شهرسازی و ساخت اصلی شهر، شیراز، کوشامهر.
3
ریسمانچیان، امید (1389). «برخورد روشمند در مدیریت حرکت عابر پیاده (نمونة موردی محله نظامآباد)» ماهنامة منظر 36، ص 6 تا39.
4
عباسزادگان، مصطفی (1381). «روش چیدمان فضا در فرایند طراحی شهری»، مجلة مدیریت شهری، 134، ص 64 تا 75.
5
عباسزادگان، مصطفی (1391). «نگاهی ساختاری به اصلاح شبکة معابر در بافتهای فرسوده جهت حل مشکل نفوذپذیری و انزوای فضایی این محلات»، دو فصلنامة مدیریت شهری.
6
شاهعلی، جعفر (1389). «بررسی شبکة معابر شهری در ارتباط با مورفولوژی شهری»، فصلنامة علمی پژوهشی جغرافیای انسانی، سال دوم، شمارة سوم.
7
حمیدی، ملیحه؛ سیروس صبری، رضا؛ حبیبی، محسن و سلیمی، جواد (1386). استخوانبندی شهر تهران، تهران، سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران، جلد اول.
8
بیگدلی، زاهد و همکاران (1389). «مفهوم بافت در حوزة رفتارهای اطلاعاتی»، فصلنامة کتابداری و اطلاعرسانی، دورة 13، شمارة 3، مشهد.
9
سلطانی، یزدان (1393). «بررسی الگوی شبکة معابر در بافتهای فرسودة شهری»، همایش ملی معماری، عمران و محیطزیست.
10
مرکز آمار ایران (1385). سرشماری عمومی نفوس و مسکن کشور، استان فارس، بخش جمعیت.
11
Alvin, Boskoff. (2007). The sociology ofurban region, Meredith corporationU.S.A.
12
Loosim. (1996). Urban conservationpolicy and the preservation of historicaland cultural heritage cities, vol. 13. No.6.
13
mith, N. (2006). the New Urban FrontierGentrification and the Reaches CityLondon: Rutledge
14
Press, Washington Gehl Jan. (2010). Cities for People, Islan.
15
Hall, P, Ward, W. (2008). Sociable Cities,The legacy of Ebenzer Howard, John Wiley & Sons.
16
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی استراتژیهای آموزشی قبل از تحریم و پیادهسازی استراتژیهای جدید بر مبنای اقتصاد مقاومتی
در این پژوهش به بررسی استراتژیهای آموزشی قبل از تحریم و پیادهسازی استراتژیهای جدید بر مبنای اقتصاد مقاومتی پرداخته شده است. طرح پژوهش با توجه به ماهیت طرح به گردآوری اطلاعات کیفی و کمی برای تدوین بیانیة مأموریت سازمان نیاز دارد؛ همچنین به شناسایی عوامل داخلی و خارجی و استفاده از روشهای مختلف (روش تحقیق ترکیبی) برای گردآوری اطلاعات نیز نیاز دارد. نمونة بررسیشده، معاونان و مدیران و همچنین چند تن از استادان دانشگاه که درزمینة تدوین و نقشة استراتژی فعالیت یا بهنوعی همکاری دارند، است. ابزار اندازهگیری استفادهشده متناسب با موضوع و شیوة پژوهش، شامل جلسههای نیمه ساختاریافته محققساخت است. این پژوهش با استفاده از مطالعات و مبانی بیانشده از کتب و اسناد علمی موجود، با استفاده از تکنیک دیماتل فازی که یکی از روشهای شناختهشده تصمیمگیری گروهی است، انجام شده است. با توجه به روابط علی و معلولی میان شدت اثر مستقیم و غیرمستقیم فاکتورهای مؤثر در ماتریس سوات، عوامل مرتبط با آنالیز این ماتریس بهگونة انعطافپذیر و بهصورت کمی تحلیل و رتبهبندی شده و درنهایت نقشة استراتژی ارائه شده است. درنهایت براساس یافتههای پژوهش بهصورت نمونهکاوی، به توسعة کاربرد دیماتل فازی بهجای ماتریس برنامهریزی استراتژیک کمی پرداخته است و میتواند برای کاهش شکاف کاربرد مدیریت استراتژیک در دنیای بیثبات امروزی گام بردارد.
https://journal.shiraz.ir/article_80666_7602d1a53c39320a83c4edf4acb038cc.pdf
2018-02-20
117
142
استراتژی آموزشی
تحریم
استراتژی جدید
اقتصاد مقاومتی
زهرا
ملکی
1
کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی
LEAD_AUTHOR
محمد ابراهیم
حامدی
2
کارشناسی مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزآباد
AUTHOR
زهرا
مرادی
3
کارشناس حسابداری دانشگاه شیراز
AUTHOR
Ahn, H., (2001), Applying the Balanced Scorecard Concept: An experience report, Long Range Planning August, P.P. 441-461.
1
Ansoff, I. (1980), Strategic Issue Management, Strategic Management, No. 1(2), P.P. 131-148.
2
Bukh, P. N., Malmi, T. (2005). Reexamining cause-and-effect principal of the balances scorecard. In J. Mourtisen, S. Jönsson (Eds.), Northern Lights in Accounting. Stockholm, Liber
3
Chandler, A. D. (1962). "Strategy and Structure, The Mitt Press", Cambridge, Mass, p.13.
4
Chen, S. H., [et al.] (2006), The application of balanced scorecard in the performance evaluation of higher education, The TQM Magazine, No. 18(2), P.P. 190–205; doi:10.1108/09544780610647892.
5
Chang, H. H., & Huang, W. C. (2006). "Application of a quantification SWOT
6
analytical method". Mathematical and Computer Modeling, 43(1-2), 158-169.
7
Chytas, P. (2008). A proactive fuzzy cognitive balanced scorecard. IEEE World Congress on Computational Intelligence Systems, P.P. 1331–1338.
8
David, F. R. (1997). Strategic Management, Sixth Edition. Prentice Hall International.
9
David, F. R. (1999). "Strategic Management".; Translated by: A.Parsayan (Ph.D.) & S M.A’arabi (Ph.D.); Vol. 12, pp. 101-112 & pp. 211-250.
10
Fare, R., Grosskopf, S., (1996). Inter temporal Peroduction Frontiers: With Dynamic DEA. Kluwer Academic Publishers, Boston.
11
Hakes, C., (1996). The corporate self Assessment Handbook, Third Edition; Chapman and Hall, U.K.
12
Hori, S., Shimizu, Y., (1999).Designing Methods of Human Interface for Supervisory Control System, Control Engineering Practice, Vol. 7, No. 11, P.P. 1413-1419.
13
Hunger, J. D, Wheelen, T. L. (2000). Strategic management. Premtice Hall.
14
Hofer, C. W., & Schendel, D. (1979). "Strategy Formulation: Analytical Concepts", 2nd Ed; West Publishing Co; Minnesota., p.16.
15
Igor Ansof, H. (1975). "Corporate Strategy", Penguin Books, Middlesex, P.105.
16
Jaka Lindiˇca, Mojca Bavdaˇza, & Helena Kovaˇciˇcb. (2012), Higher growth through the Blue Ocean Strategy: Implications for economic policy. Research Policy, Vol. 41, P.P. 928–938.
17
Jassbi, J., Mohamadnejad, F., Nasrollahzadeh, H., (2011). A Fuzzy DEMATEL framework for modeling cause and effect relationships of strategy map. Systems with Applications, Vol. 38, P.P. 5967–5973.
18
Kaplan, R.S., Norton, D.P., (2000). Translating strategy into Action The Balanced scorecard, Harward Business school press.
19
Koo, L.C., Ip, Y.K., (2004). BSQ Strategic Formulation Framework A Hybrid if Balanced Scorecard, SWOT Analysis and Quality function Deployment, Managerial Auditing Journal, Vol. 19, No. 4, P.P. 533-543.
20
Kaplan, R. S., & Norton, D. P. (2004). "Strategy maps: Converting intangible assets into tangible outcomes". Boston: Harvard Business School Press.
21
Kaplan, R.S., Norton, D.P. (1996a), Using the balanced scorecard as a strategic measurement system, Harvard Business Review (January–February), P.P. 75-85.
22
Kaplan, R., Norton, D. (1996b), Using the Balanced Scorecard as a Strategic Management System, Harvard Business Review (January–February), NO. 74 (1), P.P. 75–85.
23
Kaplan R.S., Norton D.P. (1996c), Translating strategy into action: the balanced scorecard. Boston, MA: Harvard Business School Press.
24
Kaplan, Robert, Norton, David (1993), Putting the balanced scorecard to work, Harvard Business Review, September-October, P.P. 134-137.
25
Kenneth, R. Andrews, (1971). "The Concept of Corporate Strategy", Dow Jones Irwin Inc. Homewood, Illinois, PP.26-27.
26
Learned, E. P., Christensen, C. R., Andrews, K. E., & Guth, W. D. (1965). "Business Policy: Text and cases". Irwin. Homewood, IL. 270p 40.
27
Li, R. J. (1999), Fuzzy Method in group decision making, Computers and Mathematics with Applications, Vol. 38(1). P.P. 91-101
28
Lin, C. J., Wu, W.W. (2008), A Causal analytical method for group decision making under Fuzzy environment, Expert Systems with Applications, Vol. 34, P.P. 205-213.
29
Makhijani, N., Creelman, J. (2008). How leading organizations successfully implement corporate strategy with the balanced scorecard. The OTI Thought Leadership Series, 1, 1-16.
30
Mintzberg, H. (1998). "startegy safari: a Guided tour through the wild of startegic management", business history reciew, 2002:37-74.
31
Opricovic, S., Tzeng, G. H. (2003), Defuzzification Within a multicriteria decision model, Journal of Uncertainty, Fuzziness and Know ledge based Systems, Vol. 11(5), P.P. 635-652.
32
Papalexandris, Alexandros, [et al.] (2005), An integrated methodology for putting the balanced scorecard into action, European Management Journal, Vol. 23, No. 2, P.P. 214–227.
33
Patzelt, H. and D. A. Shepherd (2009), “Strategic Entrepreneurship at Universities: Academic Entrepreneurs’ Assessment of Policy Programs,” Entrepreneurship Theory and Practice, Vol. 33, No. 1, pp. 319-340.
34
Porter, M.E., )1990(. The Competitive Advantage of Nations. The Free Press, New York.
35
Quezad, L.E., Cordova, F.M., Palominos, P., Godoy, K., Ross, J. (2009). Method for a identifying strategic objectives in strategy maps, International Journal of Production Economics, Vo. 122, P.P. 492-500.
36
Raval, V., Fichadia, A. (2007). Risks, Controls, and Security: Concepts and Applications. John Wiley & Sons.
37
Rohm & Halbach, Howard & Larry (2005), Developing And Using Balanced scorecard Performance Systems, Balanced Scorecards Institute.
38
Seyed-hosseini, S. M., Ebrahimi Taleghani, A., Bakhsha, A., Partovi, S. (2011). Extracting leanness criteria by empiloying the concept of Balanced Scorecard. Expert Systems with Application, Vo. 38, P.P. 10454-10461.
39
Tamura, H., Akazawa, K., Nagata, H., (2002). Structural Modeling of Uneasy Factors for Creating Safe, secure and Reliable Society’’, SICE System Integration Division Annual Conference, Japan, P.P. 330-340
40
Thakkar, J., Deshmukn, S.G., Gupta, A.D., Shankar, R., (2007). Development of a Balanced Scorecard an Integrated Approach of Interpretive Structural Modeling (ISM) and Analytic Network Process (ANP), International Journal of Productivity and Performance Management, Vol. 56, No. 1, P.P. 25-59
41
Tilles, S. (1963). "How to Evaluate Corporate Strategy", Harward Business Review, July-August,, p.112.
42
Wu, W.W. (2007), Choosing knowledge management strategies by using a combined ANP and DEMATEL approach. Expert Systems with Applications, Vol. 35, P.P. 828–835.
43
Yamazaki, M., Ishibe, K., Yamashita, S., (1997). An Analysis of Obstructive Factors to Welfare Service using DEMATEL Method, Reports of the Faculty of Engineering, Yamanashi University, Vol. 48, P.P. 25-30.
44