%0 Journal Article %T نهادینه‌سازی برنامه مدیریت دانش سازمانی در شهرداری شهر شیراز %J مدیریت شهری نوین %I شهرداری شیراز %Z 2383-1820 %A زندیه, محمدرضا %D 2017 %\ 02/19/2017 %V 4 %N 15 %P 67-78 %! نهادینه‌سازی برنامه مدیریت دانش سازمانی در شهرداری شهر شیراز %K نهادینه‌سازی %K مدیریت دانش سازمانی %K شهرداری شیراز %R %X در دهه‌های اخیر، بسیاری از مؤسسات، تغییرات اساسی در زمینه‌های ساختاری، کارکردی و سبک‌های مدیریتی خویش داده­ اند و اهمیت بیشتری برای درک، انطباق‌پذیری و مدیریت تغییرات محیط پیرامون قائل شده و در کسب و به‌کارگیری دانش و اطلاعاتِ روز به‌منظور بهبود عملیات و ارائه خدمات و محصولات مطلوب‌تر به ارباب‌رجوعان پیشی گرفته‌اند. این مقاله، نهادینه‌سازی برنامه مدیریت دانش را از منظر کیفی و کمی و از ابعاد تفویض اختیار به کارکنان، مشارکت کارکنان، مدیریت متمرکز، ایجاد گروه های کاری و فناوری اطلاعات در شهرداری شیراز مورد بررسی قرار می­ دهد. دراین مقاله فرایند نهادینه‌سازی به دو روش بررسی می‌شود: ازلحاظ کیفی با تجزیه‌وتحلیل کاربرد متغیر برنامه از طریق مثال‌ها و ازلحاظ کمی با ترسیم مشارکت در این برنامه در طول زمان. ازمنظر کمی مراحل نهادینه‌سازی مفهوم مدیریت دانش، از طریق رهبران سازمانی که دانش و نفوذ بیشتری به‌منظور تغییر ادراک و رفتار دارند، انجام می‌پذیرد. یافته های تحقیق حاکی از آن است که بین متغیرهای تفوض اختیار، مشارکت کارکنان، مدیریت متمرکز و ایجاد گروه های کاری با دانش سازمانی همبستگی معنادار مثبتی وجود دارد. بنابراین نهادینه ­سازی مدیریت دانش می­ تواند ترکیب سینرژیکی از اطلاعات، فناوری اطلاعات و توانایی خلاقانه نیروی انسانی ایجاد نماید که به نوبه خود موجب کاهش خلاء دانشی، افزایش بهره­ وری  و رضایت مشتریان و ارباب رجوعان را در پی دارد. %U https://journal.shiraz.ir/article_81394_b61952978a50670de48be323d332ceb3.pdf