%0 Journal Article %T اولویت‌بندی سیاست‌های مدیریت پارکینگ با رویکرد توسعه پایدار در بخش مرکزی شهر شیراز %J مدیریت شهری نوین %I شهرداری شیراز %Z 2383-1820 %A خورسند نیا, محمد علی %A فاضلی پرور, احمد %A عیار, مجید %D 2018 %\ 02/20/2018 %V 4 %N 15 %P 31-50 %! اولویت‌بندی سیاست‌های مدیریت پارکینگ با رویکرد توسعه پایدار در بخش مرکزی شهر شیراز %K عرضه و تقاضای پارکینگ %K مدیریت شهری %K حمل‌ونقل پایدار %K شیراز %R %X    ازجمله چالش‌های فراروی کلان‌شهرهای امروزی در بخش حمل‌ونقل، تأمین فضاهای توقف و پارکینگ است که در بخش مرکزی شهرها با توجه به تراکم بالای جمعیت و فعالیت، اهمیتی دوچندان دارد. با توجه به تغییر پارادایم، تحقیق پیشِ‌رو با هدف شناسایی و اولویت‌بندی سیاست‌های مدیریت پارکینگ در بخش مرکزی شهر شیراز انجام شده است. گام نخست، مطالعه پیشینه نظری و تجارب مختلف داخلی و خارجی و شناخت رویکردهای مختلف مدیریت عرضه و تقاضای پارکینگ است. روش تحقیق این پژوهش بر اساس هدف، کاربردی و بر اساس ماهیت توصیفی-تحلیلی است. بررسی و دسته‌بندی این سیاست‌ها در چهار گروه عمده؛ «افزایش عرضه پارکینگ»، «استفاده مؤثر از ظرفیت‌های موجود»، «بهبود سیاست قیمت‌گذاری‌ پارکینگ» و «کاهش تقاضای پارکینگ»، انجام پذیرفته و به استناد نظر کارشناسان، مطابق شیوه تحلیل سلسله مراتبی (AHP) ضرایب اهمیت هر یک از این پارامترها مشخص شده است. در مرحله بعد، مدل طبقه‌بندی و وزن دهی شده و به هر یک از زیرمجموعه سیاست‌ها (معیارها و زیرمعیارها) امتیاز داده شده است. نتیجه این پژوهش نشان می‌دهد که در بخش مرکزی شیراز، سیاست‌های کاهش عرضه پارکینگ و استفاده از ظرفیت‌های موجود در اولویت بالاتری قرار دارند. پیشنهاد می‌شود به بهبود روش‌های مدیریت غیرمستقیم پارکینگ نظیر تشویق دیگر روش‌های سفر، مدیریت تقاضای سفر، گسترش حمل‌ونقل عمومی، تغییر ساعت کار واحدهای اداری یا تجاری و انعطاف‌پذیری در ضوابط تخصیص پارکینگ در راستای دستیابی به اهداف حمل‌ونقل پایدار توجه بیشتری شود. %U https://journal.shiraz.ir/article_80882_e74d1f3c7930ba06a4cb8c83d3570c62.pdf