@article { author = {birjandi, hamid and Mansourabadi, Alireza and Fathi, Zahra and Razi, Mohammad ali}, title = {The Effect of Dimensions of Mental Philosophy on Shiraz Municipality Decisions}, journal = {Modern Urban Management}, volume = {6}, number = {20}, pages = {21-39}, year = {2019}, publisher = {}, issn = {2383-1820}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Philosophical mentality is a kind of intellectual phenomenon that improves the decision making of managers and gives people knowledge and insight that can solve them correctly in dealing with issues. A person with a philosophical mind shows characteristics that may be grouped in three dimensions, namely, comprehensiveness, meditations, and flexibility. This research is intended to inform managers of the specific role and role of philosophical mentality in problem solving. To this end, 66 managers of Shiraz municipality were selected as the statistical population of this study. Measurement tools consist of two philosophical subjective questionnaires and a decision maker style questionnaire based on the Likert spectrum. To analyze the research data and decide on the rejection or confirmation of hypotheses, using Pearson correlation coefficient and predicting the effect of each dimension of the philosophical mindset of managers on decision making of managers, a multivariate regression has been used. The findings of this study showed that the three dimensions of mental philosophy, namely, comprehensiveness of thinking and flexibility, have a positive and significant effect on managers 'decision making. Therefore, it can be expected that managers' decision makers will improve with the philosophical mindset. Also, the comprehensiveness of the philosophical subjectivity is the most and the philosophical subjectivity of the least influences on the decision making of Shiraz municipality managers.}, keywords = {Philosophical Subjectivity,comprehensiveness,thinking,flexibility,Decisions of Managers}, title_fa = {تأثیر ابعاد فلسفه ذهنی بر تصمیم‌گیری مدیران شهرداری شیراز}, abstract_fa = {ذهنیت فلسفی نوعی منش فکری است که سبب بهبود تصمیم‌گیری مدیران می‌گردد و به افراد دانش و بینشی می‌دهد که بتوانند در برخورد با مسائل، آن‌ها را به‌طور صحیح حل نموده. فرد دارای ذهن فلسفی خصوصیاتی را نشان می‌دهد که ممکن است در سه بعد مرتبط، یعنی جامعیت، تعمق و انعطاف‌پذیری گروه‌بندی شوند. این پژوهش به‌منظور آگاه‌سازی مدیران از جایگاه و نقش خاص ذهنیت فلسفی در حل مسائل می‌باشد. بدین منظور 66 نفر از مدیران شهرداری شیراز به‌عنوان جامعه آماری این پژوهش انتخاب شدند. ابزار اندازه‌گیری به ترتیب شامل دو پرسشنامه ذهنیت فلسفی و پرسشنامه سبک تصمیم‌گیری مدیران بر اساس طیف لیکرت است. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌های پژوهش و تصمیم‌گیری در مورد رد یا تائید فرضیه‌ها از روش ضریب همبستگی پیرسون و جهت پیش‌بینی تأثیر هر یک از ابعاد ذهنیت فلسفی مدیران بر تصمیم‌گیری مدیران از رگرسیون چند متغیره استفاده‌شده است. یافته‌های پژوهش نشان داد که سه بعد فلسفه ذهنی یعنی جامعیت تعمق و انعطاف‌پذیری بر تصمیم‌گیری مدیران تأثیر مثبت و معناداری دارد؛ بنابراین می‌توان انتظار داشت با افزایش ذهنیت فلسفی مدیران نحوه تصمیم‌گیری مدیران بهبود یابد. همچنین جامعیت ذهنیت فلسفی بیشترین و تعمق ذهنیت فلسفی کمترین تأثیر را بر نحوه تصمیم‌گیری مدیران شهرداری شیراز دارد.}, keywords_fa = {ذهنیت فلسفی,جامعیت,تعمق,انعطاف‌پذیری,تصمیم‌گیری مدیران}, url = {https://journal.shiraz.ir/article_91464.html}, eprint = {https://journal.shiraz.ir/article_91464_66d7d055947bbf6624ff0a4f1dc87c0f.pdf} }