@article { author = {shahsavani, masoud and rezaie dolatabadi, hosein and ranjbaran, bahram}, title = {The Impact of Internal Marketing on Customer-Oriented Case Study in Municipality of Shiraz and Nairobi}, journal = {Modern Urban Management}, volume = {2}, number = {7}, pages = {155-176}, year = {2014}, publisher = {}, issn = {2383-1820}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study was to investigate the effect of domestic marketing on customer orientation in the municipality of Shiraz and Nayriz. In the framework of the proposed research model, firstly, the effect of customer orientation as an exogenous variable on three internal marketing variables, job satisfaction and organizational commitment has been investigated, and then the indirect effect of internal marketing has been measured on customer orientation and organizational commitment. This research is descriptive-survey based on its nature and method. The statistical population of the employees of the municipality of Shiraz and Nayriz is Fars province, with a sample size of 172 people. In this research, a questionnaire was used for data collection. Due to the fact that the simultaneous effect of independent and dependent variables was measured, the structural equation method (verifiable factor analysis and structural equations) using the LISREL software was used to analyze Data analysis and hypothesis testing have been used. The results of this study show that internal marketing affects customers. Also, the results showed that internal marketing has a significant relationship with job satisfaction and organizational commitment, but the assumptions about the effect of job satisfaction and organizational commitment on customer orientation were not confirmed. Finally, the indirect effect of internal marketing on customer orientation through job satisfaction and Organizational commitment was not confirmed, but the indirect impact of internal marketing on organizational commitment was confirmed through job satisfaction. Also, in addition to the direct effect of these variables, their indirect effects were calculated with each other.}, keywords = {Internal Marketing,Job Satisfaction,organizational commitment,Customer Orientation}, title_fa = {تاثیر بازاریابی داخلی بر مشتری مداری مطالعه موردی در شهرداری شهرهای شیراز و نی ریز}, abstract_fa = { هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر بازاریابی داخلی بر مشتری مداری در شهرداری شهرهای شیراز و نی ریز می باشد. در قالب مدل پیشنهادی پژوهش ابتدا تاثیر مشتری مداری را به عنوان متغیری برون زا بر سه متغیر بازاریابی داخلی، رضایت شغلی و تعهد سازمانی بررسی کرده و سپس تاثیر غیر مستقیم بازاریابی داخلی بر مشتری مداری و تعهد سازمانی سنجیده شده است. این پژوهش با توجه به ماهیت و روش آن، از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری کارکنان شهرداری شهرهای شیراز و نی ریز در استان فارس می باشد، که تعداد نمونه برابر 172 نفر بوده است. در این پژوهش از پرسش‌نامه برای جمع آوری داده‌ها استفاده شده است و به دلیل اینکه باید تاثیر همزمان چند متغیر مستقل و وابسته سنجیده می­شد، از روش معادلات ساختاری (تحلیل عاملی تأییدی و معادلات ساختاری) با استفاده از نرم افزار لیزرل، برای تجزیه تحلیل داده ­ها و آزمون فرضیه­ ها استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان می دهدکه بازاریابی داخلی بر مشتری مداری تاثیر دارد. همچنین نتایج نشان داد که بازاریابی داخلی با متغیرهای رضایت شغلی و تعهد سازمانی رابطه معناداری دارد، اما فرضیه‌های مربوط به تاثیر رضایت شغلی و تعهد سازمانی بر مشتری مداری تایید نشدند، در نهایت نیز تاثیر غیر مستقیم بازاریابی داخلی بر مشتری مداری از طریق رضایت شغلی و تعهد سازمانی تایید نشدند، اما تاثیر غیرمستقیم بازاریابی داخلی بر تعهد سازمانی از طریق رضایت شغلی تایید شد، همچنین در این پژوهش علاوه بر تأثیر مستقیم این متغیر‌ها، آثار غیرمستقیم آنها نیز با یکدیگر محاسبه شده است.}, keywords_fa = {بازاریابی داخلی,رضایت شغلی,تعهد سازمانی,مشتری مداری}, url = {https://journal.shiraz.ir/article_81337.html}, eprint = {https://journal.shiraz.ir/article_81337_bd6d5eafc73082db5dcc650f959779b7.pdf} }