@article { author = {pazhouh, Shaghayegh and Zourbakhsh, Mojtaba}, title = {Studying of pavement sustainability indicators by Sample T-test (Case Study: Roudaki, Hejrat, 22 Bahman, Hafiz, Taleghani, 9 Dei, Touhid, Anvari, Nobahar and Sang Syah Street of Shiraz)}, journal = {Modern Urban Management}, volume = {7}, number = {21}, pages = {1-21}, year = {2020}, publisher = {}, issn = {2383-1820}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {One of the main issues in sustainable urban development is the prerequisite for local development for national development, which in this type of development, people and the environment are the main focus of planning. Transportation networks, as one of the most important urban development factors, act in the city as "growth centers" and play a significant role in modifying and stimulating their peripheral spaces. In the meantime, pedestrians as a platform for the formation of sustainable local development play a crucial role in the social cohesion of citizens and in promoting the quality of urban environment that can complete the sustainable transportation cycle and from various aspects of physical, social, and life Environmental, cultural, economic and political causes sustainable development of cities. In the past decade, with the expansion of motor transportation and the increase in the distance between travel agencies such as workplaces, business centers, etc., people's desire to use this mode of transportation has increased and the role of human transportation is dimmed. In many cities, they have taken action on human-oriented transportation, especially the development of pedestrians, in order to reach the desired sustainability in urban areas in order to solve this problem. In many cities, transportation and urban transportation engineers have also studied the issues and identified the importance of this issue in different ways. This research was carried out using field study and previous studies and library research and validated databases. Then, data collection was done by providing a questionnaire and determining the population of pedestrians and qualified experts and experts.}, keywords = {pedestrian,human-centered transportation,sustainable}, title_fa = {بررسی شاخص‌های پایداری پیاده‌راه‌ها با آزمون تک T نمونه‌ای(مطالعۀ موردی: خیابان‌های رودکی، هجرت، 22 بهمن، حافظ، طالقانی، 9 دی، توحید، انوری، نوبهار و سنگ‌سیاه کلان‌شهر شیراز)}, abstract_fa = {از مباحث اصلی در توسعۀ شهری پایدار، پیش‌نیاز بودن توسعۀ محلی برای توسعۀ ملی است. در این نوع توسعه، مردم و محیط‌زیست محور اصلی برنامه‌ریزی هستند. شبکه‌های حمل‌ونقل به‌عنوان مهم‌ترین عامل توسعۀ شهری، در سطح شهر همانند کانون‌های رشد عمل کرده و تأثیر بسزایی برای اصلاح و تحریک فضاهای پیرامونی خویش ایفا می‌کنند. در این میان پیاده‌راه‌ها به‌عنوان بستر شکل‌گیری توسعۀ محلی پایدار نقش مهمی در تقویت رابطۀ اجتماعی شهروندان و ارتقای کیفی محیط‌زیست شهری بر عهده دارد که می‌تواند تکمیل‌کنندۀ چرخۀ حمل‌ونقل پایدار باشد و از جنبه‌های مختلف کالبدی، اجتماعی، زیست‌محیطی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی سبب توسعۀ پایدار شهرها شود. این پژوهش در راستای بررسی حمل‌ونقل انسان‌محور است و درنهایت با ارزیابی پیاده‌راه‌های پیشنهادی، مطلوبیت آن‌ها را با توجه به شاخص‌ها می‌سنجد و راهکار ارائه می‌دهد. این شاخص‌ها به شرح ذیل است: شرایط فیزیکی؛ امکانات پیاده‌رو؛ امنیت؛ مجاورت؛ سروصدا و کیفیت هوا؛ ایمنی در برابر حرکت سواره‌رو؛ کیفیت و نگهداری (خوانایی و تشخیص)؛ جابجایی و دسترسی (نفوذناپذیری)؛ سرعت پیاده؛ سرزندگی؛ مصالح سازگار با محیط؛ توجه به زیرساخت‌ها؛ ... . بدین منظور خیابان‌های رودکی، هجرت، 22 بهمن، حافظ، طالقانی، 9 دی، توحید، انوری، نوبهار و سنگ‌سیاه کلان‌شهر شیراز بررسی شده است. روش بررسی اسنادی یکی از روش‌هایی است که برای گردآوری بخشی از داده‌ها در این پژوهش از آن استفاده ‌شده و از ابزارهایی چون بازدید میدانی، مطالعات پیشین، تحقیقات کتابخانه‌ای و بانک‌های اطلاعاتی معتبر  استفاده شده است؛ سپس گردآوری داده‌ها با تهیه پرسشنامه و تعیین جامعۀ آماری عابران پیاده‌راه‌ها و متخصصین و کارشناسان صاحب صلاحیت انجام شده است. درنهایت با بهره‌گیری از روش تحقیقی و توصیفی‌تحلیلی به اثبات جایگاه ویژه پیاده‌راه‌ها در توسعۀ پایدار پرداخته است.}, keywords_fa = {پیاده‌راه,حمل‌ونقل انسان‌محور,توسعۀ پایدار,کلان‌شهر شیراز}, url = {https://journal.shiraz.ir/article_109618.html}, eprint = {https://journal.shiraz.ir/article_109618_cb7cb02ad00a25a3e6d8f092ac3c1ed5.pdf} }